امسال ۲۲۰ هزار اصله نهال برای بیابان‌زدایی در گنبدکاووس تولید شد

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس گفت: امسال ۲۲۰ هزار اصله نهال مرتعی گلدانی برای کاشت در سطح حدود ۴۰۰ هکتار از مناطق مستعد بیابان‌شدن این شهرستان مرزی تولید شد.

به گزارش گلستان فردا، فرشید رحمانی اظهار کرد: نهال‌های تولیدی با هدف اصلاح و احیای مراتع و مقابله با بیابان‌زایی با همکاری اتحادیه تعاونی‌های مرتع‌داری گلستان از آذرماه بر اساس نوع نیاز در مناطق مختلف کاشته می‌شود.

وی افزود: برای تولید این مقدار نهال مرتعی از گونه‌های «اترپیلکس، کانی‌سنس، لنتی فورمیس، آگروپایرون النگاتوم و قره‌داغ»، ۷ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر استانی رییس جمهور هزینه شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس ادامه داد: از محل اعتبارات سفر اسفند سال گذشته رییس جمهور به گلستان هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال برای اصلاح و احیای مراتع و مقابله با بیابان‌زایی تا ۱۴۰۳ به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اختصاص یافت.

رحمانی افزود: پارسال ۱۰۰ میلیارد ریال از این اعتبارات به گلستان تخصیص یافت که ۷۰ میلیارد ریال آن با توجه به وسعت بالای مناطق بیابانی سهم گنبدکاووس است که در بخش‌های تولید نهال مرتعی، مدیریت هرز آب (ساخت هلالی آبگیر)، بوته کاری، پنل‌های خورشیدی و تامین آبشخور فلزی در حال هزینه است.

وی با اشاره به اینکه گنبدکاووس ۳۴۱ هزار هکتار مرتع دارد که حدود ۲۰۰ هزار هکتار آن معادل ۵۸ درصد در معرض بیابانی شدن است، بیان کرد: همجواری با صحرای «قره قوم» ترکمنستان، بارندگی کم و بروز خشکسالی‌های متوالی از عمده دلایل شکل‌گیری این شرایط برای مراتع شهرستان به‌ویژه در مناطق شمالی محسوب می‌شود.

  12 مهر 1401
بخش : گنبد کاووس / اقتصادی
کد خبر: 67759
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام