«مثل نسیم» قصه زندگی اولین شهید مدافع حرم گرگان/ تعبیر مادر همسر شهید بود

نویسنده «مثل نسیم» گفت: این کتاب زندگی اولین شهید مدافع حرم شهر گرگان از زبان ۱۴ راوی است.

اعظم‌السادات حسینی از نویسندگان جوانی است که آثار قابل توجهی درباره شهدا نوشته است. وی در گفتگو با خبرنگار درباره کتاب «مثل نسیم» که به زندگی سیداحسان حاجی‌حتم‌لو اختصاص دارد توضیحاتی ارائه کرده است.

میزان-چطور زمینه نگارش زندگی شهید حتم‌لو فراهم شد؟

عنوان شهید مدافع حرم در اوایل جنگ برای مردم تازگی داشت بنابراین وقتی خبر شهادت اولین شهید مدافع حرم شهر گرگان منتشر شد، حس کنجکاوی برایم بوجود آورد که من را علاقه‌مند به تحقیق درباره وی کرد.

میزان-نگارش کتاب از چه زمانی شروع شد و چقدر طول کشید؟

با گذشت مدت زمان کوتاهی از شهادت سیداحسان حاجی حتم‌لو به سراغ همسرش، همکاران و هم‌رزمان وی برای گفتگو رفتم. چیزی حدود یک سال تحقیق و نگارش کتاب زمان برد.

میزان-این کتاب چقدر مستند است؟

«مثل نسیم» کتابی کاملا مستند است و سعی کرده‌ام خیلی دخل و تصرف در آن نداشته باشم.

میزان-«مثل نسیم» از زبان چه کسی روایت می‌شود؟

زندگی اولین شهید مدافع حرم شهر گرگان ۱۴ راوی دارد که شامل همسر، مادر، دوستان و هم‌رزمان وی هستند. هرکدام از راویان یک بعد از شخصیت این شهید را تشریح می‌کنند.

این کتاب همچنین زبان اول شخص دارد و هر راوی در یک پاراگراف آغازین هر فصل، خطاب به شهید مطالبی را بیان می‌کند و از آن به بعد همه چیز از زبان راوی گفته می‌شود.

میزان-زیباترین خاطره‌ای که در تحقیقات شنیدید و در کتاب هم به چاپ رسید چه بود؟

وی در سپاه کار می‌کرد و در واحد تخریب سپاه همکاری داشت، اما در کنار همه توانایی‌هایش، جزئیات زندگی این شهید و رفتارش در محیط خانواده و فضای کار، زیبایی‌ها جذابیت‌های خاص خود را داشت و اگر بخواهم به خاطره‌ای از همسر اشاره کنم که کتاب هم با آن آغاز می‌شود، بحث علاقه وی به شهادت است.

شهید حتم‌لو بعد از مراسم عقد همسرش را به مزار شهدای گمنام می‌برد و در همان‌جا به صورت غیرمنتظره از همسرش می‌خواهد که آرزوی شهادت برای ایشان داشته باشد.

میزان-مهم‌ترین ویژگی اخلاقی و رفتاری این فرد چه بود؟

مهربانی شهید از بارزترین خصوصیان شهید حتم‌لو بود. طبق تحقیقاتی که انجام داده‌ام این شهید برای هرکس که از دستش بر می‌آمده انجام می‌داد. بخش زیادی از ویژگی‌های رفتاری این شهید در کتاب «مثل نسیم» آورده شده است.

اسم این شهید احسان است و طبق صحبت‌های مادر شهید نام این فرد کاملا برازنده وی بود.

«مثل نسیم» قصه زندگی اولین شهید مدافع حرم گرگان/ تعبیر مادر همسر شهید بود

میزان-عنوان «مثل نسیم» به چه اشاره دارد؟

این عنوان را از زبان مادر همسر شهید شنیدم. وی می‌گفت: سیداحسان همچون نسیمی بود که به زندگی ما وزید و رفت. من هم از این تعبیر خوشم آمد و عنوان کتاب را بر همین اساس انتخاب کردم.

میزان-نگارش و چاپ کتاب‌هایی از این دست چقدر در شرایط کنونی ضرورت دارد و چقدر برای نسل امروز مفید است؟

فکر می‌کنم، چون نسبت به شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم مربوط به این دوره و زمانه است و اکثر دهه ۶۰ و ۷۰ به جنگ سوریه رفتند، نسل جوان ما راحت‌تر و بیشتر می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. شاید مقطع دفاع مقدس به دلیل گذشت چندین و چند سال از جنگ ایران و عراق نتواند چندان تاثیرگذار باشد، اما شهدای مدافع حرم، چون مربوط به همین دوره و زمانه هستند، تاثیر بیشتری دارند.

میزان-این کتاب برای قشر خاصی نوشته شده؟

نه مخاطب عام می‌تواند از این کتاب استفاده کند. از آنجا که کتاب از زبان هم‌رزمان و خانواده شهید سیداحسان حاجی‌حتم‌لو است مخاطبان از اقشار مختلف را می‌تواند در بر بگیرد.

  26 بهمن 1397
بخش : گرگان / ایثاروشهادت
کد خبر: 61138
مرجع: میزان
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام