نماینده ولی فقیه در گلستان:
معارف اسلامی در زمینه‌های مناسب می‌تواند منشا تمدن بزرگ باشد

نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان گفت: معارف اسلامی در زمینه‌های مناسب می‌تواند منشا تمدن بزرگ باشد و از سوی دیگر زمینه‌ای که می‌تواند تمدن نوین را بوجود آورد تقریب است.

به گزارش گلستان فردا، آیت ‌الله سیدکاظم نورمفیدی روز چهارشنبه در اولین همایش بین‌المللی عقلانیت و همگرایی مسلمانان در شکل گیری تمدن نوین اسلامی با بیان این که اگر جامعه گرفتار جنگ باشد، تمدن شکل نخواهد گرفت، افزود: همگرایی و تقریب همه ریشه‌شان عقلانیت است و اگر همگرایی، تقریب و عقلانیت هر زمان با هم باشند، تمدن اسلامی می‌تواند رشد کند.

وی با اشاره به این که مساله تقریب از دیر باز مطرح بوده و مساله تازه‌ای نیست، تصریح کرد: اندیشمندان، متفکران و حوزه‌ها باید کاری کنند که تقریب به فرهنگ عمومی تبدیل شود و تا زمانی که تقریب، همدلی و وحدت امت اسلامی همگانی نشده، جنگ و دعوا بین مسلمان وجود خواهد داشت.

آیت‌الله نورمفیدی تصریح کرد: در قرن ۱۶ به مدت ۳۰ سال که قدرت‌ها و دولت‌های اروپایی به شدت جنگ کردند، نتیجه آن جمع کردن بساط دین و به سمت دیگر رفتن سیاست شد و امروز سیاست قبل برای جمع کردن بساط دین در غرب آسیا و منطقه ما در حال پیاده شدن است.

به گفته وی اختلافی از جهت علمی در خصوص اصل و مبنای جریان اسلامی وجود ندارد همه مسلمانان و فِرَق اسلامی تلاش‌شان برای رسیدن به امر و مشیت الهی است.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: در کتاب و سنت اختلافی بین مسلمانان وجود ندارد اما از نوع و روش راه رسیدن به سنت رسول خدا، در بین شیعه و سنی اختلاف ایجاد شده اما حرکت همه به یک سَمت است.

وی یادآور شد: در اجماع هم همه اصل مساله را قبول دارند اما بحث بر سر چگونه و بر چه مبنا رسیدن اختلاف بین مسلمانان ایجاد شد.

آیت‌الله نورمفیدی ادامه داد: بین همه مسلمانان راه‌های رسیدن به رسول خدا مشترک است و اختلافات جزیی باعث نشده تا همه نیروها در مقابل هم قرار بگیرند و اگر عقل وسط میدان باشد مشکلی دیگر بین شیعه و سنی نخواهیم داشت و اگر جهود وارد شود وضعیت بدتر و خراب‌تر خواهد شد.

امام جمعه گرگان گفت: بزرگان جهان اسلام باید جلسه‌ای بین خود برگزار کنند و تحت تاثیر قدرت‌ها و سلطه‌گران قرار نگیرند و همه بدون واهمه و ترس و استرش حرف بزنند.

آیت‌الله نورمفیدی اضافه کرد: برخی به نام اسلام، گروه‌های تکفیری و داعش ایجاد کرده و آبروی پیامبر (ص) و همه را می‌برند.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: هلال شیعی در واقع برای جنگ بین شیعه و سنی مطرح شد و در واقع برای قرار دادن ایران، عراق، سوریه در یک سو و کشورهای دیگر در سوی دیگر ایجاد گردید.

خطیب جمعه گرگان تاکید کرد: اگر مسلمانی نسبت به این مساله بی تفاوت باشد، بدون شک از دین خارج است و باید مسلمانان حواسشان را جمع کنند که این توطئه‌ای که توسط دشمن طراحی شده، پیاده و اجرا نشود.

دبیر علمی نخستین همایش بین المللی عقلانیت و همگرایی مسلمانان در شکل گیری تمدن نوین اسلامی گفت: ۱۷۹ مقاله پس از بررسی در کمیته های ۹ گانه زیر پوشش دبیرخانه این همایش برای ارایه پذیرش مورد ارزیابی نهایی قرار گرفت.

  21 مهر 1400
بخش : گرگان / جامعه
کد خبر: 65216
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام