مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان:
انگل گل جالیز در مزارع گلستان

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: انگل گل جالیز که پار سال در برخی شهرستان‌ها نقطه یابی شده بود، امسال هم در مزارع استان دیده شده است.

به گزارش گلستان فردا، کیانوش حق نما اظهار کرد: اگر کشاورزی که پارساله مزرعه اش آلوده به انگل گل جالیز بود و امسال هم مجدد در زمینش محصولات میزبان انگل گل جالیز مثل کلزا کاشته باشد به احتمال خیلی زیاد مزرعه اش آلوده شده است و باید با این انگل مبارزه شیمیایی کند.

وی افزود: سال گذشته برنامه‌های خوبی برای مبارزه با این انگل در استان اجرا شد که مورد تایید موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور قرار گرفت.

حق نما گفت: انگل گیاه گل جالیز نه برگ دارد و نه فتوسنتز انجام می‌دهد و مواد مورد نیازش را از میزبان می‌گیرد، میزان خسارت این انگل به مزارع به شرایط آب و هوایی و رقم محصول کاشته شده بستگی دارد.

وی گفت: برای برطرف کردن این انگل لازم است تناوب کشت در زمین رعایت شود و به جای محصولات میزبان گل جالیز انواع غلات، سویا و پنبه کشت شود.

حق نما ادامه داد: برای مبارزه با این انگل در مزارع کلزا، توتون، گوجه فرنگی و بادمجان لازم است محلول شیمیایی سولفات آمونیوم، علف کش رانداپ و آب ترکیب شود و هر ۲۰روز یکبار در مزارع سمپاشی شود.

  21 بهمن 1400
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 66334
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام