مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان:
تکمیل کتابخانه‌های نیمه تمام گلستان به هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان گفت: تکمیل طرح‌های نیمه تمام و آغاز ساخت چند کتابخانه‌ جدید در این استان به هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار احتیاج دارد که امیداویم بخشی از این اعتبار از محل مصوبات سفر هیات دولت به گلستان پرداخت شود.

به گزارش گلستان فردا، آخوند عبدالحی میرزاعلی روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: تکمیل کتابخانه های آق قلا، سرخنکلاته، کتابخانه مرکزی ، ۲ کتابخانه سیار در غرب و شرق استان، کتابخانه عمومی شهرهای کردکوی، نوده‌خاندوز و نگین شهر، طرح های نیمه تمام کتابخانه‌ای گلستان است.

وی بیان کرد: از میان این طرح‌ها، کتابخانه شهرهای آق قلا و سرخنکلاته در سیل سال ۹۸ تخریب شد و در انتظار تخصیص بودجه برای نوسازی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان افزود: همچنین کتابخانه کردکوی و نوده خاندوز با ۳۰ درصد و نگین شهر با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی به اختصاص بودجه برای تکمیل و تجهیز احتیاج دارد.

میرزاعلی ادامه داد: علاوه بر این طرح های نیمه تمام، گلستان به یک کتابخانه مرکزی و ۲ کتابخانه سیار در غرب و شرق استان احتیاج دارد که امیدوارم با تخصیص به موقع اعتبارات، این نیاز فرهنگی ساکنان به خصوص جوانان استان در زمانی کوتاه تامین شود.

وی ادامه داد: زمین مورد نیاز ساخت کتابخانه مرکزی گلستان در سایت اداری به مساحت بیش از ۱۲ هزار متر مشخص شده و برآورد اولیه ساخت این مجموعه فرهنگی افزون بر ۸۰۰ میلیارد ریال است.

وی همچنین به نیاز گلستان برای احداث نمایندگی کتابخانه ملی اشاره کرد و گفت: رایزنی برای ایجاد این مرکز که نقش زیادی در جمع آوری کتب مرجع و جلوگیری از مراجعه علاقمندان به شهرهای بزرگ دارد آغاز شده و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد راه اندازی این نمایندگی درگلستان باشیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گلستان بیان کرد: ساخت کتابخانه عمومی روستای بصیرآباد گمیشان، قره قاشلی بندرترکمن، مهترکلاته کردکوی و کتابخانه شهری مراوه تپه به پایان رسیده و به زودی افتتاح خواهد شد.

میرزاعلی گفت : چهار شهر قُرق، سنگدوین، دوزین و گلیداغ کتابخانه عمومی ندارند که توسعه مراکز فرهنگی در این مناطق باید در اولویت برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قرار بگیرد.

وی به وعده شهرداری گرگان برای اهدای کتابخانه سیار اشاره کرد و گفت: این اتوبوس پس از تجهیز به قفسه های مخصوص کتابخانه، برای ترویج کتابخوانی در محلات محروم گرگان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

گلستان ۷۳ باب کتابخانه عمومی شامل ۳۲ کتابخانه شهری، ۲۹ کتابخانه روستایی بوده و ۱۲ کتابخانه مشارکتی فعال دارد.

میرزاعلی خاطرنشان کرد: قبل از شیوع ویروس کرونا کتابخانه های عمومی گلستان ۶۰ هزار عضو فعال داشت که سالانه ۵۰۰ هزار جلد کتاب امانت می گرفتند اما این رقم امسال به ۲۹ هزار عضو با تحویل ۱۷۴ هزار جلد کتاب کاهش یافت.

وی با اشاره به ۲۶ هزار و ۶۷۱ متر مربع فضای کتابخانه ای گلستان گفت: سرانه این فضا برای هر ۱۰۰ گلستانی حدود ۱.۵ متر مربع است که این مقدار با توجه به حجم بالای جمعیت جوان استان باید افزایش پیدا کند

  16 اسفند 1400
بخش : گرگان / فرهنگی
کد خبر: 66507
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام