معاون وزیر علوم:
دانشجو انگیزه برای ورود مقاطع بالاتر از لیسانس در رشته‌های مختلف کشاورزی را ندارد

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان امور دانشجویان این وزارتخانه گفت: این آمارها نشان می‌دهد که دانشجو انگیزه برای ورود مقاطع بالاتر از لیسانس در رشته‌های مختلف کشاورزی را ندارد و از همان اول تنها برای گرفتن مدرک لیسانس تکلیفش را مشخص کرده و این مساله برای آینده ایرانی که در سال ۲۰۲۰ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کشاورزی بود که براساس اعلام سازمان جهانی غذا در تولید ۲۰ محصول کشاورزی رتبه سوم تا نوزدهم را داشتیم، نگران‌کننده است.

به گزارش گلستان فردا، هاشم داداش‌پور در آئین تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان اظهارداشت: در سال ۹۷ در رشته مرتع و آبخیزداری تعداد شرکت کنندگان در مقطع ارشد ۵۰۹ نفر و ظرفیت پذیرش ۵۶۸ نفر بود و ۴۶۰ نفر پذیرفته شده و این آمار در سال گذشته به ترتیب ۳۳۷ شرکت کننده، ۳۹۰ نفر ظرفیت پذیرش و ۲۰۵ نفر پذیرش شده کلی بود.

وی بیان کرد: در مقطع کارشناسی ارشد رشته جنگل به ترتیب در سال‌های ۹۷ و ۱۴۰۰ تعداد شرکت کنندگان، ۲۹۶ و ۱۶۹ نفر و ظرفیت پذیرش هم در این بخش ۲۴۰ و ۱۸۷ نفر بود که در نهایت ۲۰۴ و ۱۳۲ نفر به ترتیب در آن سال‌ها پذیرفته شدند.

وی خاطرنشان کرد: در رشته متابولوژی کشاورزی مقطع کارشناسی ارشد در سال ۹۷ دارای ۲۷۹ نفر پذیرش بودیم که با ۶۸۱ داوطلب ۳۱۱ نفر ظرفیت پذیرش داشتیم و سال قبل با ۲۵۸ نفر ظرفیت پذیرش، از میان ۳۵۷ شرکت کننده، ۲۱۳ نفر وارد دانشگاه شدند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این آمارها نشان می‌دهد که دانشجو انگیزه برای ورود مقاطع بالاتر از لیسانس در رشته‌های مختلف کشاورزی را ندارد و از همان اول تنها برای گرفتن مدرک لیسانس تکلیفش را مشخص کرده و این مساله برای آینده ایرانی که در سال ۲۰۲۰ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کشاورزی بود که براساس اعلام سازمان جهانی غذا در تولید ۲۰ محصول کشاورزی رتبه سوم تا نوزدهم را داشتیم، نگران‌کننده است.

داداش‌پور افزود: متاسفانه در گذشته نتوانستیم به علت بی‌توجهی دولت‌ها به کشاورزی و دانشگاه‌ها، ظرفیت لازم را ایجاد کنیم تا نتایج و دستاوردهای آن در خدمت و منفعت کشاورزی باشد.

وی ادامه داد: البته در حوزه لیسانس و کارشناس هم شرایط به همین گونه است و دانش‌آموزان پس از کسب مجوز انتخاب رشته، تمایلی به ادامه تحصیل در کشاورزی ندارند و متاسفانه آمار و داده‌هایی در این حوزه وجود ندارد و این نتیجه را تنها می‌توان از وضعیت ورودی‌ها و داوطلبان ارشد به دست آورد.

وی تصریح کرد: زمانی که از امنیت غذایی صحبت می‌شود، باید از نهاده تا خروجی درون‌زایی داشته باشیم، اما متاسفانه بخش عمده‌ای از نهاده‌های ما چه در بخش دام و طیور و چه بر بخش کشاورزی از خارج کشور تامین می‌شود و این نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها نتوانستند نقشی را ایفا کنند.

رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: در حالی که ایران تولید کننده بخش اعظمی از تولید غذایی و کشاورزی جهان است و به عنوان امنیت غذایی شناخته می‌شویم، اما نهاده‌های وارداتی تولید امنیت غذایی را خدشه‌دار می‌کند و این روند بسیار نگران‌کننده است.

داداش‌پور اضافه کرد: همچنین تغییر کاربری اراضی کشاورزی که در شمال ایران بیشتر جای نگرانی دارد، باعث شده تا چرخه کشاورزی ضعیف باشد و بُرش نداشتن و تیز نبودن قانون در حوزه تغییر کاربری هم باعث شده تا حال کشاورزی خوب نباشد.

وی یادآور شد: در کشور دانشگاه و دانشکده‌های متعددی در کشاورزی داریم و برخی از آنها نیز دارای پردیس هستند که هر کدام باز زیرمجموعه‌هایی دارند و وجود دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با قدمت بیش از ۶۵ سال در این منطقه نشان می‌دهد که ظرفیت‌های سرزمینی بر پایه کشاورزی بوده و باعث شده تا این دانشگاه‌ها و دانشکده‌های تخصصی رشد و توسعه یابند.

وی با اشاره به سفر رییس جمهور و هیات دولت به ۳۱ استان کشور در مدت یک سال از شروع خدمت دولت سیزدهم تاکنون، افزود: این کار نشان می‌دهد که رییس جمهور خود را خادم ملت می‌داند و خدمت به خلق یک کار ارزشمند و مقدس در جامعه اسلامی است.

معاون وزیر علوم گفت: در مجموع ۳۱ سفر دولت به استان‌های مختلف، ۵۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای حوزه عمرانی دانشگاه‌ها مصوب شده که نشاندهنده اهمیت و محور قرار داشتن دانشگاه در نزد رییس جمهور است.

داداش‌پور اظهارداشت: هر چند چالش‌ها و مشکلاتی در دانشگاه‌ها به ویژه در حوزه نرم‌افزاری داریم، اما امیدواریم دولت با همان نگاهی به بخش سخت‌افزاری داشته به بخش دیگر هم همین توجه را نماید.

وی یادآور شد: از برنامه چهارم توسعه قرار بود سهم نیم درصدی از تولید ناخالص ملی به دانشگاه‌ها به ۲.۵ درصد برسد، اما هنوز هیچ تغییری در این حوزه صورت نگرفته و برای اینکه به تحقیق و دانش بومی برسد، باید این تغییر صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: شهدای دهه ۶۰ و دهه ۹۰ نشان می‌دهد که امروز دانشگاه بر مدار دهه ۶۰ حرکت می‌کند و در برگیرنده و مصداق بارز «در باغ شهادت باز، باز است» می‌باشد.

رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با اشاره به جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی، این مهم را به فال نیک گرفت و گفت: تا اسفند سال گذشته ۹۴ هزار و ۴۰۸ دانشجو خارجی داشتیم و در مهر ماه ۱۰۸ هزار نفر دانشجو غیرایرانی مهمان ما بودند که سهم کشاورزی تنها هزار و ۳۰۰ نفر معادل حدود ۱.۲ درصد بود، در صورتی که متوسط دانشجو خارجی در ایران ۲.۵۶ درصد است.

داداش‌پور افزود: این آمار نشان می‌دهد سهم دانشجو کشاورزی از متوسط کشوری پایین‌تر است و هنوز دانشگاه‌ها و دانشکده‌های کشاورزی ایران نتوانستند مرکز اصلی منطقه‌ای در این رشته باشد.

وی تصریح کرد: براساس داده‌های وزارت علوم، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، یک درصد از کل دانشجویانش خارجی هستند که نشان می‌دهد براساس برنامه ششم توسعه که موظف هستیم ۱.۸ ظرفیت دانشگاه‌ها را به حوزه دانشجویان خارجی اختصاص دهیم، دانشگاه گرگان از آن بهره نبرده است.

وی تاکید کرد: ایجاد این سهیمه ظرفیت بزرگی است که می‌توانست صندلی‌های خالی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان را به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های تخصصی کشور پُر کند و این ظرفیت عظیم دانشگاه در این استان نتوانسته در خدمت توسعه بین‌المللی شده قرار بگیرد.

دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان مغز منفصل دولت و دانشگاه است

معاون وزیر علوم بر رابطه بین نهاد دولت و دانشگاه تاکید کرد و گفت: حداقل در گلستان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان مغز منفصل دولت و دانشگاه است که اگر نتوانیم آن را به مغز متصل مبدل کنیم، نتیجه خوبی در کشور رخ نخواهد داد.

وی یادآور شد: البته نباید از یاد ببریم که ظرفیت‌های پُری هم در این بخش وجود دارد و دانشمندان خوبی در حوزه کشاورزی داریم و هیچ کس بر این مساله تردیدی ندارد، اما تاکید داریم که ارتباط نهاد دولت و دانشگاه باید برای توسعه هم عرض باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از زحمات رییس سابق این دانشگاه و تبریک به سرپرست جدید، گفت: براساس برنامه تحولی ابلاغ شده و مشخص شدن جایگاه این دانشگاه در رشد ۷.۸ درصدی اقتصادی استان به ویژه در بخش کشاورزی، کار سختی در مسیر راه خواهد بود.

سیدمحمدرضا سیدالنگی اظهارداشت: البته اگر این همراهی وجود داشته باشد، شاهد نقش و اثرگذاری آن نقش بر کشاورزی استان و منطقه خواهیم بود.

وی تاکید کرد: تلفیق علم و دانش با مباحث روز و اقتصاد جامعه باید در دستور کار دوره جدید مدیریتی قرار بگیرد.

وی بیان کرد: استادپروری و نخبه‌پروری سبب ارتقا جایگاه استان در بخش کشاورزی خواهد شد و انتظار داریم در عرصه‌های علمی و بین‌المللی این دانشگاه بالاتر از شرایط فعلی باشد.

معاون استاندار گلستان گفت: با توجه به تغییر اقلیم و همچنین مساله بحران آب در استان و به ویژه گرگان، انتظار داریم تغییر الگوی کشت با تکیه بر دانش‌بنیان بودن کارها در این بخش محقق شود.

سیدالنگی با بیان اینکه باید در این دانشگاه شاهد استفاده از پتانسیل و ظرفیت جغرافیایی در مسیر رشد اقتصادی باشیم، تصریح کرد: ما نیز برای توسعه عمرانی و زیرساخت‌ها به دانشگاه کمک خواهیم کرد، اما انتظار داریم دانشگاه نیز با موضوعات عمرانی خود را دخیل کند و در قالب هیات‌های اندیشه‌ورز مشارکت داشته باشند تا بتوانیم موضوعات عمرانی و علمی را تلفیق کنیم و دانشگاه کمک کند تا پروژه‌هایی با تکیه بر دانش روز و بدون آسیب رساندن به محیط زیست و منابع طبیعی در مسیر توسعه استان انجام شود.

  23 مرداد 1401
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 67467
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام