رییس آموزش و پرورش گرگان:
گرگان آخرین شهرستان استان به لحاظ سرانه آموزشی است

رییس اداره آموزش و پرورش گرگان گفت: این شهرستان به عنوان مرکز استان با وجود تصور همگان که هیچ مشکلی در حوزه تعلیم و تربیت ندارد، اما در سرانه آموزشی آخرین شهر گلستان است.

به گزارش گلستان فردا، سیدحسن مدرس‌زاده امروز در مراسم افتتاحیه مدرسه ۹ کلاسه «فریده شریفی‌آل‌آقا» (فرمد پنج) اظهارداشت: سرانه استاندارد جهانی برای هر دانش‌آموز ۸.۳۹ مترمربع است و این سرانه در کشور ۵.۲ مترمربع و در استان ۴.۹ مترمربع است.

وی یادآور شد: اما سرانه گرگان ۴.۸ مترمربع است که حتی از میانگین استانی کمتر است و باید تلاش کنیم نه تنها ضمن رسیدن به میانگین استانی، بلکه به میانگین کشوری به عنوان مرکز استان برسیم.

وی بیان کرد: بیشترین مشکل فضا و سرانه آموزشی در شهر گرگان و آن هم در موقعیت جغرافیایی جنوب شهر است که عمده دلیل این مشکل، نبود زمین مناسب برای ساخت مدرسه در این موقعیت جغرافیایی و از سوی دیگر نبود خیر برای ساخت مدرسه در این بخش از شهر است.

رییس اداره آموزش و پرورش گرگان گفت: زمانی مدارس مرکز استان بین ۱۸ تا ۲۵ دانش‌آموز داشت، اما اکنون در برخی از کلاس‌های درس بیش از ۴۰ دانش‌آموز حضور دارند که ما خود به مساله پایین آمدن کیفیت آموزشی و نداشتن بازدهی بالا واقف هستیم.

مدرس‌زاده افزود: اگر به مساله کانون اصلی بودن تعلیم و تربیت در فضای آموزشی و مدرسه بعد از خانه و خانواده معتقد هستیم، باید یک همت و خردجمعی برای حل این موضوع و مشکل داشته باشیم.

وی ادامه داد: با گذشت زمان و متوجه شدن بیشتر این مشکل، بیشتر به نقش و جایگاه خیرین مدرسه‌ساز در کنار خود آگاه و متوجه می‌شویم و از سوی دیگر انتظار داریم، ظرفیت خیرین در این حوزه برای حل مشکلات جنوب شهر گرگان بیشتر شود.

وی تصریح کرد: البته در روستاهای شهرستان گرگان مشکلی برای زمین نداریم، بلکه مشکل اصلی بحث تخریب و بازسازی مدارس روستایی است و در این حوزه هم خیرین کمتر مشارکت دارند، اما در داخل شهر گرگان مشکل اصلی نبود زمین مناسب برای ایجاد فضای آموزشی است.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان گفت: در حوزه خیرات، زمانی که کار خیر انجام شده به ویژه در حوزه مدرسه‌سازی به عنوان سنگر علم و دانش و مکان تعلیم و تربیت منتج به نتیجه شود، شور و شوق و شادابی ایجاد شده در همگان به ویژه خود خیرین چندین برابر می‌شود.

سیدرضا نظری در این مراسم اظهارداشت: حضور خیرین در کنار آموزش و پرورش و ایجاد این شور و نشاط همگانی به ویژه در دانش‌آموزان از الطاف الهی است.

وی با بیان اینکه ما معقتد به این هستیم که دانش‌آموز امروز، دانشمند و اندیشمند آینده برای کشور و این نظام است، خاطرنشان کرد: برهمین اساس بنای کار را ایجاد فضایی مناسب و در خور شان دانش‌آموزان استان گذاشتیم که فرزندان ایران اسلامی بتوانند با آرامش و امنیت، مشغول فراگیری تحصیل، تعلیم و تربیت شوند.

وی ادامه داد: ما همچنین در راستای بیانیه گام دوم انقلاب و سند بنیادین تحول نظام آموزش و پرورش، بنا داریم تا دانش‌آموزانی در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنیم که یکی از بهترین فضاها و مکان‌هایی که باید بستر تعلیم و تربیت چنین دانش‌آموزانی فراهم شود، مدرسه است.

نظری گفت: ما به اندازه وسع و توان خود بهترین شرایط را آماده و فراهم می‌کنیم تا دانش‌آموزان دوره تحصیلی خوبی داشته باشند و به اهدافی که برای خود ترسیم کردند به بهترین شکل ممکن برسند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان گفت: این مدرسه با کمک کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و این خیر ساخته شده است.

وحید فراهی در این مراسم اظهارداشت: این مدرسه ۹ کلاسه در سه طبقه و با زیربنای ۲ هزار و ۱۵۰ مترمربع و هزار و ۵۰۰ مترمربع محوطه، یک واحد ۸۰ متری سرایداری، سرویس‌های بهداشتی و آخرین تکنولوژی و تجهیزات کلاس‌های درسی احداث شده است.

وی بیان کرد: برای ساخت این مدرسه ۱۳۰ میلیارد ریال هزینه شده که ۴۴ میلیارد ریال آن از سوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و ۱۰ میلیارد ریال آن از سوی خیر مدرسه‌ساز و مابقی از محل اعتبارات استانی و ملی این اداره‌کل، تامین اعتبار شده است.

فریده شریفی‌آل‌آقا همسر زنده‌یاد فریدون مدنی (فرمد) از خیرین مدرسه‌ساز پیشکسوت و قدیمی گلستان، هم گفت: جای همسر و فرزندم که به دیار باقی شتافتند، در مراسم امروز خالی است.

وی بیان کرد: بعد از فوت تنها فرزندانمان مرحوم همسرم (فریدون مدنی) تصمیم گرفت که تمام سرمایه خود را در زمینه مدرسه‌سازی هزینه کند و بعد از فوت او نیز این مسیر توسط حقیر و هیات مدیره موسسه «فرمد دانش‌گستر گلستان» ادامه داشته و امید دارم بعد از فوت من نیز هیات مدیره موسسه ادامه‌دهنده همین راه باشند.

وی با بیان اینکه فرمد ششم هم در شهرستان گنبدکاووس کلنگ‌زنی شده، تصریح کرد: این آمادگی را داریم تا پس از تهیه زمین در جنوب شهر گرگان (بولوار صیاد شیرازی و دخانیات) در امر ساخت مدرسه‌ای در این مسیر مشارکت داشته باشیم.

  11 آبان 1401
بخش : گرگان / فرهنگی
کد خبر: 67968
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام