مدیر کل کتابخانه های عمومی گلستان:
بایگانی شدن ساخت کتابخانه مرکزی در گلستان/وجود 712 هزار نسخه کتاب در کتابخانه های استان

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان گلستان گفت: با اینکه پیگیری های زیادی حتی با نمایندگان ریاست جمهوری و متقاعد ساختن آنها برای ایجاد کتابخانه مرکزی که یک ضرورت جدی برای استان است در زمان بودجه ریزی  به بایگانی پیوست و تلاش ها بی نتیجه ماند.

به گزارش خبرنگار گلستان فردا، عبدالحی میرزاعلی ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار شد، اظهار کرد: تا کنون تلاشهای زیادی برای احداث کتابخانه مرکزی در مرکز استان که جزو کتابخانه های خاص برای استفاده اقشار مختلف است، انجام شده اما اجرای این پروژه مهم فرهنگی همچنان بایگانی شده است.

وی افزود: 3 هزار و 728 باب کتابخانه عمومی و854باب کتابخانه مشارکتی، 27کتابخانه مستقل و 112 باب سالن مطالعه در کشور وجود دارد که از این تعداد 75کتابخانه در استان وجود دارد که63باب آن کتابخانه عمومی و 11باب مشارکتی و یک باب مستقل هستند.

میرزاعلی بیان کرد: در حال حاضر تعداد7هزارو500کتاب در کتابخانه های کشور وجود داردو ایران در بین کشورهای همجوار و جهان اسلام رتبه اول کرا درزمینه کتابخانه و کتابهای موجود دارد و در آسیا بعد از ژاپن، چین و عند رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: گلستان از نظر تعداد سرانه کتاب و کتابخوانی رتبه 15را در کشور به خود اختصاص داده است.
مدیر کل کتابخانه های گلستان با بیان اینکه از تعداد 63باب کتابخانه استان 35باب شهری و 28باب روستایی است.

میرزاعلی گفت: تعداد اعضای کتاب های موجود در کتابخانه های استان 712 هزار نسخه است و تعداد 42هزارو910نفرعضو دارندو تا به این لحظه تعداد226هزارو926جلد کتاب امانت گرفته شده است.

وی افزود: از هفته کتاب سال گذشته تا کنون خیران مبلغ534میلیون ریال حوزه کتاب به کتابخانه های استان کمک کرده اند.

مدیر کل کتابخانه های گلستان اظهار کرد: از تعداد 42 هزار و 910 نفر عضو کتابخانه های استان تعداد 13 هزار و 220 نفر کودک، 12 هزار و 776 نفر نوجوان ، 8هزار و 221 نفر جوانو 8هزار و 181 نفر بزرگسال هستند.

وی افزود: میانگین اعضای کتابخانه های روستایی نیز حدود 400 نفر است و نیروی کتابخانه های از داخل روستاهها به عنوان کتابدار تامین می شود.

میرزاعلی گفت: میز مرجع مجازی از دیگر امکانات نهاد های کتابخانه های کشور است که در استان نیز راه اندازی و امکان جستجوی بیش از 120 میلیون منابع دیجیتالی از جمله مقالات به دو زبان فارسی و لاتین را برای علاقمندان فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه  کتابخانه های استان به افراد نابینا و ناشنوا نیز خدمات مطالعاتی ارائه می دهد، بیان کرد: برای ناشنوایان 200 نسخه و برای نابینایان یکهزار و 700 نسخه بریل و 4 هزار منبع صوتی برای  اعضای نابینای دو شهر گرگان و گنبد در نظر گرفته شده است و 150 نابینا در کتابخانه میر فندرسکی گرگان عضو هستند.

گفتنی است هفته کتاب و کتابخوانی از 24 ابانماه به مدت یک هفته در استان و همزمان با سراسر کشور برگزار می شود.

  23 آبان 1401
بخش : گرگان / جامعه
کد خبر: 68050
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام