مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک در گرگان برگزار شد

خاک

مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک با حضور جمعی از دانش آموزان گرگانی برگزار شد.

به گزارش گلستان 24فردا، به مناسبت مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک با حضور جمعی از دانش آموز دختر مقطع دوره دوم دبیرستان عفاف گرگان و دبیران مربوطه و با سخنرانی محمد اسماعیل اسدی، پژوهشگر بین المللی و پیشکسوت خاک و آب استان برگزار شد.

اسدی خطاب به دانش آموزان دختر گفت: شما بانوان آینده ساز کشور هستید و باید بیشترین درک از اهمیت خاک به عنوان یک سرمایه تجدیدناپذیر و حیاتی را داشته باشید تا بتوانید به فرزاندانتان انس و الفت به خاک به عنوان زیربنای طبیعت و همچنین بستر حیات و تأمین کننده بیش از ۹۵ درصد غذا و فیبر بشر را آموزش دهید.

این پژوهشگر بین المللی ادامه داد: متأسفانه امروزه خاک به دلیل خاطر زیاده خواهی انسان‌ها در معرض تهدید است؛ مرغوب ترین اراضی کشاورزی تبدیل به هتل و رستوران و ویلا و سایر سازه‌هایی که هیج نقشی در باروری خاک ندارند، شده و عملاً بخشی از اراضی که منبع تأمین غذای انسان‌ها هستند از گردونه تولید خارج می شوند.

وی گفت: همچنین آتش زدن بقایای گیاهی عمل مخرب دیگری است که موجودات ذره بینی خاک را از بین برده و به خاک‌های ما آسیب جدی می‌رساند.

اسدی در ادامه افزود: جنگل‌های هیرکانی با قدمتی ۵۰ میلیون ساله به خاط پوشش درختان پهن برگ نقش بسزایی در تثبیت خاک‌و جلوگیری از فرسایش آن دارد و ما باید در حفظ و حراست آنها بکوشیم.

پژوهشگر گلستانی بیان کرد: موضوع امسال روز جهانی خاک از طرف فائو «خاک سرآغاز غذا» اعلام شده که نشان دهنده اهمیت این ماده حیاتی در بقای ما انسان‌ها دارد؛ هرگونه غذایی که می‌خورید اعم از غلات و حبوبات تا روغنی که مصرف می‌کنید همه از خاک شروع می‌شود باید نگاه خود به این ماده حیاتی تغییر داده و به عنوان یک منبع پایه تولید با ارزش و ضامن ادامه حیات و امنیت غذایی به آن نگریست.

در این مراسم اسدی با انجام آزمایشاتی ساده اهمیت حفظ پوشش گیاهی خاک در جلوگیری از فرسایش را به دانش آموزان نشان داد.

همچنین دانش آموزان با دو نوع کارنده دستی بذور که بدون دستکاری گسترده خاک انواع بذر گیاهان زراعی را در دل خاک می‌کارد، آشنا شدند.

 

  17 آذر 1401
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 68254
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام