کارشناس طرح بازسازی و نوسازی قنوات گلستان:
حدود سه درصد آب مورد نیاز بخش کشاورزی استان توسط قنوات تأمین می‌شود

کارشناس طرح بازسازی و نوسازی قنوات گلستان گفت: حدود سه درصد آب مورد نیاز بخش کشاورزی استان توسط قنوات تأمین می‌شود و از این سازه‌ها سالانه افزون بر ۴۳ میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود.

به گزارش خبرنگار گلستان فردا، حسین خیرآبادی افزود: از مجموع قنات‌های گلستان، ۱۸۰ رشته دایر بوده و قدیمی ترین کاریز استان هم با طول فعلی حدود دو هزار و ۵۰۰ متر و قدمت افزون بر هزار سال در روستای «سرکلاته» کردکوی همچنان پابرجا است.

وی گفت: همچنین آبدهی قنات‌های گلستان که حدود ۷۰ رشته آن فصلی است از حدود دو لیتر تا ۶۰ لیتر بر ثانیه و عمق مادرچاه (اولین چاه) از پنج تا ۳۳ متر نوسان دارد.

خیرآبادی بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد قنوات استان در دشت‌ها استان واقع شده که تخریب آنها باعث از بین رفتن اراضی کشاورزی حاصلخیز می‌شود.

وی گفت: در مجموع اعتبارات سال گذشته ۹.۵ میلیارد تومان برای مرمت و احیای مجموعاً حدود ۳۰ رشته قنات پیش بینی شده بود که عملیات اجرایی نیمی از این قنوات در دست اقدام است.

کارشناس طرح بازسازی و نوسازی قنوات گلستان افزود: براساس آخرین آمارها حدود ۲۵ مقنی دارای رتبه پیمانکاری از سوی سازمان مدیریت هستند.

خیرآبادی بیان کرد: احیا و مرمت قنات توسط مقنیان خبره انجام می‌شود و بیشتر مقنیان فعال فعلی از افراد میانسال و مسن تشکیل شده است و جوانان رغبتی برای فراگیری این فن و حرفه اصیل ایرانی از خود نشان نمی‌دهند.

خیرآبادی گفت: یک مقنی کاربلد باید در مباحثی مانند عملیات لایروبی و ریزش‌برداری کوره قنات، بازکردن میله چاه‌های مسدود قنات، حفر میله چاه جدید، بغل تراشی و نوکنی کوره قنات، کول گذاری مسیر کوره قنات، طوقه‌چینی و در پوش‌گذاری میله چاه‌های قنات، چهار طاق زنی، لایروبی هرنج قنات و اصلاح و بازسازی مظهر قنات، خاکبرداری و خاکریزی اطراف میله چاه‌ها تبحر داشته باشد.

وی گفت در حال حاضر عملیات مرمت و بهسازی قنات‌ها با آورده ۱۵ درصدی مالکان و کشاورزان و ۸۵ درصدی دولت انجام می‌شود.

  3 خرداد 1402
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 69334
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام