وزیر جهاد کشاورزی:
وزارتخانه برای کشت پنبه برنامه دارد

وزیر جهادکشاورزی گفت: این وزارتخانه برای کشت پنبه برنامه دارد و معتقدیم با توسعه صنایع می‌توان از تولید پنبه در کشور پشتیبانی کرد.

به گزارش خبرنگار گلستان فردا، محمدعلی نیکبخت شامگاه چهارشنبه در حاشیه بازدید از کارخانه ریسندگی و بافندگی پنبه در شهرک صنعتی علی آباد کتول به خبرنگاران، اظهار کرد: حمایت از صنایع مرتبط با پنبه، کشت قرار دادی زراعت این محصول را هم افزایش می‌دهد.

وی افزود: این وزارتخانه برای کشت پنبه برنامه دارد و معتقدیم با توسعه صنایع می‌توان از تولید پنبه در کشور پشتیبانی کرد.

نیکبخت بیان کرد: ما اعتقاد داریم با برنامه‌ریزی که داریم تا چند سال آینده در تولید این محصول به خودکفایی دست پیدا کنیم.

کارخانه ریسندگی و بافندگی در واقع در شهرک صنعتی علی آبادکتول در شهریورماه سال ۱۴۰۱ با سرمایه گذاری بخش خصوصی و در راستای حمایت از صنعت پنبه استان گلستان راه اندازی شده است.

برای بهره برداری از این طرح، حدود ۲ هزار میلیارد ریال از منابع مورد نیاز آن با مشارکت یکی از بانک های تامین شده و ظرفیت ایجاد اشتغال مستقیم در این کارخانه برای ۲۳۵ نفر است.

کارخانه ریسندگی و بافندگی ماهوت شمال که در محل شهرک صنعتی علی آباد کتول در استان گلستان قرار دارد، ظرفیت سالانه تولید ۵ هزار تن نخ صددرصد پنبه ای (رینگ و اپن اند) را دارد.

سطح زیر کشت پنبه در گلستان در دهه‌های گذشته ( اوایل پیروزی انقلاب اسلامی) بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار بود.

رونق کشت پنبه در این خطه در گذشته، سبب ایجاد اشتغال برای ده‌ها هزار نفر و فعالیت چندینکارخانه پنبه‌پاک‌کنی و واحدهای تولیدی وابسته بود که چند دهه اخیر و به دلایل گوناگون، کشت این محصول به چند هزار هکتار کاهش یافت.

اما در سال‌های اخیر دولت با ارائه بسته حمایتی و مشوق‌های گوناگون برای رونق دوباره کشت این محصول راهبردی گام برداشته که نتیجه آن رشد اراضی زیر کشت و تلاش برای ایجاد کارخانه ریسندگی و بافندگی در علی‌آبادکتول، حمایت از کارخانجات پنبه پاک کنی موجود و کمک به نوسازی ادوات این صنعت و رونق دوباره کشت طلای سفید در گلستان است.

  21 تیر 1402
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 69615
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام