مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان:
تمامی زراعتهای استان از کود تکلیفی بهره مندند

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت:  تمامی زراعتهای استان گلستان از کود تکلیفی یا همان یارانه ای بهره مندند و کشاورزان مشکلی برای تهیه کود ندارند.

به گزارش خبرنگار گلستان فردا، سید صمد ضیایی امروز در همایش آموزشی ، ترویجی شرکتهای تولید کننده نهاده های کشاورزی در گرگان اظهار کرد:در حال حاضر تمامی کشاورزان استان از کودهای یارانه ای استفاده میکنند و مشکلی برای ارائه کود به آنها وجود ندارد.

وی افزود: دو نوع کود در حوزه کشاورزی  مورد استفاده قرار میگرد که نوع اول کودهای تکلیفی یا همان یارنه ای هستند و نوع دیگر کودهای غیر تکلیفی که یارانه ای نیستند.

ضیایی افزود: میزان کود تکلیفی برای استان 10 تن و کود غیر تکلیفی 54 تن است و هدف از برگزاری این همایش در واقع شناسایی کودهای غیر تکلیفی و مزایای استفاده از انها در صنعت کشاورزی است.

وی ادامه داد: در دهه 90 میزان مصرف مود استان گلستان برای محصولات باغی و زراعی 119 کیلوگرم بود که این میزان هم اکنون به 170 کیلوگرم رسیده است.

ضیایی بیان کرد: در زراعتهایی چون گندم، جو، کلزا و چغندر قند میزان مصرف کودهای شیمایی کشاورزی به 300 تا 350 کیلوگرم می رسد و این رقم در کشورهای پیشرفته بین 500 تا 700 کیلوگرم است.

وی افزود: در حال برنامه ریزی برای رسیدن به عدد 400 کیلوگرم کود برای همه محصولات در استان هستیم که امیدواریم به زودی به ان دست پیدا کنیم.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان اظهار کرد: در حال حاضر گلستان تامین کننده 10درصد گندم کشور است و تعهد ما در این تولید 6 و نیم درصد است که امسال به دنبال این هستیم که 8درصد نهاده ها را تحویل بگیریم و در سال آینده رقم تولید را به 10درصد برسانیم. 

وی افزود: سهمیه کود یارانه ای استان بیش از 183 هزار تن است اما ما به وزارتخانه اعلام کردیم که این رقم به 350 هزار تن برسد.

ضیایی گفت: چنانچه به دنبال تامین غذایی برای 85 میلیون نفر جمعیت کشور هستیم  که کیفیت بالایی هم داشته باشد باید بالای 5 میلیون تن کود شیمیایی استفاده کنیم و در کنار این که منافع آب و خاک را نیز حفظ کنیم.

وی ادامه داد: در کنار کودهای شیمایی از کودهای حیوانی و بیولوژیک نیر استفاده شود که تولیدات خوبی را بخصوص در زمینه صادرات داشته باشیم چرا که محصولات صادراتی باید استانداردهای جهانی را نیز داشته باشد.

ضیایی افزود: حدود یکهزار و 64 قرارداد تفاهم نامه ای با شرکتهای تولید کننده کودهای کشاورزی داریم که و شرکت خدمات حمایتی به عنوان تنها متولی تامین کود یارانه ای برای کشاورزان فعالیت دارد و تمامی شرکتهای که کودهای غیر تکلیفی تولید میکنند با این شرکت خدمات حمایتی در کشور قرار داد می بندند و بعد از اینکه کود آنها مورد تائید قرار گرفت در سطح استان توزیع می شود و همه این کودهایی که از طریق شرکت خدمات حمایتی توزیع می شوند استانداردهای لازم را دارند.

به گفته وی تمامی این همایش هایی که برگزار می شود از طریق صدا و سیما و فضای مجازی به همه نقاط استان اعلام می شود .

چهاردهمین همایش آموزشی ، ترویجی  نهاده های کشاورزی با حضور 7 شرکت از استانهای مختلف کشور در هتل آذین گرگان و با سرمایه گذاری شرکتهای خصوصی برگزار شد.

 

 

  20 شهریور 1402
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 69880
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام