هشت میلیون نهال مرتعی و جنگلی آماده غرس در گلستان است

رکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از تولید سه میلیون نهال مرتعی و پنج میلیون نهال جنگلی در استان خبر داد و گفت: کاشت این نهال‌ها در نیمه دوم سال انجام می‌شود.

به گزارش گلستان فردا، حمید سلامت امروز در جمع خبرنگاران در گنبدکاووس اظهارکرد: با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر و ضعیف شدن پوشش مراتع، توسعه اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها منابع طبیعی در دولت سیزدهم به شکل ویژه در دستورکار قرار گرفت و به همین دلیل سال ۱۴۰۲ فعالیت‌ها در حوزه اصلاح مراتع، بیابان‌زدایی و جنگل‌کاری در استان گلستان پنج برابر متوسط سال‌های گذشته افزایش یافت.

وی افزود: در سال‌های قبل سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار اصله نهال مرتعی و بیابانی در گلستان تولید و در هزار و ۲۰۰ هکتار از عرصه‌های شمال استان کاشته می‌شد که امسال این عدد به سه میلیون اصله نهال رسیده که فقط ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار اصله آن مربوط به گنبدکاووس است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: این نهال‌ها نیمه دوم سالجاری در ۶ هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی و بیابانی شمال استان غرس خواهد شد و علاوه بر آن اجرای پروژه‌هایی مانند هلالی آبگیر با هدف ذخیره نزولات آسمانی و قرق مراتع و ایجاد بندهای خاکی برای مدیریت سیل و روان‌آب‌ها و تامین آب شرب دام‌ها در حال انجام است.

سلامت افزود: همچنین سال گذشته یک میلیون اصله نهال جنگلی تولید شد که امسال این عدد به پنج میلیون و ۳۰۰ هزار اصله رسید و با همکاری بخش خصوصی و دولتی به تعهد خود عمل کردیم و در نیمه دوم سال عملیات غرس آنها در گلستان انجام می‌شود.

وی با تاکید بر تقویت اعتبارات ملی و استانی منابع طبیعی گلستان در سالجاری، گفت: اعتبارات استانی سال گذشته این مجموعه ۳۲۰ میلیارد ریال و اعتبارات ملی ۴۲۰ میلیارد ریال بوده که امسال به ترتیب به عدد ۵۷۰ میلیارد ریال و ۸۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بیان کرد: سه هزار میلیارد ریال برای اصلاح مراتع و بیابان‌زدایی در مدت سه سال برای دور دوم سفر استانی رییس جمهور به گلستان پیش بینی کردیم که امیدواریم با تصویب آن گام موثری برای اصلاح و احیای مراتع، جلوگیری از بیابانی شدن و تولید ریزگردها گرفته شود.

  8 مهر 1402
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 69938
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام