مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گلستان:
تغییر اقلیم، پای شب‌پره را به مزارع گلستان باز کرد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گلستان از شیوع زودرس آفت بیدکلم (شب‌پره پشت الماسی) در مزارع گلستان بر اثر افزایش دمای هوا خبر داد و گفت: کشاورزان در صورت مشاهده این آفت، ضمن رعایت نکات فنی نسبت به استفاده از سموم اقدام کنند.

به گزارش گلستان فردا، کیانوش حق‌نما اظهار کرد: شیوع آفت بید کلم نخستین بار سال ۱۴۰۱ در کلاله گزارش شد که بلافاصله برای مقابله با آن اقدامات لازم در دستور کار قرار گرفت و پس از سمپاشی ۶ هزار هکتار از اراضی، آفت موردنظر در مدت یک هفته ریشه‌کن شد.

وی با بیان اینکه آفت بید کلم به مزارع کلزا آسیب وارد می‌کند افزود: در گذشته آفت بیدکلم جزو آفت‌های درجه دو محسوب می‌شد اما با شیوع خشکسالی و تغییر شرایط اقلیمی در سطح استان، جمعیت این آفت روند افزایشی به خود گرفته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: در حال حاضر شیوع آفت بیدکلم علاوه‌بر گمیشان، آق‌قلا، گنبدکاووس و کلاله در کردکوی نیز گزارش شده است.

حق‌نما به خسارت بالای آفت بیدکلم به مزارع کلزا اشاره کرد و گفت: در صورتی که اقدامات لازم و به‌موقع برای کنترل و مقابله با این آفت انجام نشود قابلیت خسارت به بیش از ۹۰ درصد محصول را دارد.

وی با تاکید بر اینکه به اندازه کافی سموم لازم برای مقابله با آفت بیدکلم در استان گلستان وجود دارد، خاطرنشان کرد: نوع سموم مصرفی برای مقابله با آفت بیدکلم مشخص شده و توصیه ما به کشاورزان، استفاده از سموم تعیین‌شده است تا نتیجه دلخواه حاصل شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: کشاورزان با مراجعه به کلینیک‌های گیاهپزشکی و مراکز خدمات در خصوص نوع سموم مصرفی برای مقابله با آفت بیدکلم مشاوره کارشناسی را دریافت کرده و سپس برای خرید سم اقدام کنند.

حق‌نما اظهار کرد: آفت بیدکلم اغلب فصل بهار در گلستان مشاهده می‌شد اما تغییرات اقلیمی و افزایش دمای هوا موجب حضور زودهنگام این آفت در مزارع استان شد.

وی همچنین نسبت به شیوع آفت سوسک سیاه در مزارع گندم گلستان هشدار داد و گفت: برخی کشاورزان توصیه‌های فنی را در مزارع گندم رعایت نکرده و همین مسئله موجب شیوع آفت سوسک سیاه در برخی از مزارع گندم استان شده است.

  21 آذر 1402
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 70137
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام