رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور:
اعطای عاملیت کود دولتی به کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی در جهت رونق کشت قرار دادی پنبه

رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: اعطای عاملیت کود دولتی به کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی برای تامین سبد کالایی موردنیاز پنبه کار به رونق بیشتر کشت قراردادی پنبه منجر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گلستان فردا، قربان‌قربانی نصرآباد در همایش بین‌المللی دانش، صنعت و تجارت پنبه با حضور مسوولان و کارشناسان داخلی و خارجی در گرگان اظهار کرد: خشکسالی، پرداخت نکردن یارانه به بهره برداران، برداشت غیرمکانیزاسیون و به تبع آن وجود الیاف غریبه در پنبه‌های برداشت شده از جمله چالش‌های زراعت پنبه در کشور است که رفع آن باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: محققان در حال تلاش مداوم برای اثرگذاری در رونق کشت پنبه هستند که در این راستا، ۱۴ رقم بذر پنبه تولیدشده محققان برای ترویج کشت این محصول به بهره‌برداران معرفی شده که از این تعداد ۲ رقم جدید در مقابل آفت مقاوم‌ است.

رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور تاکید کرد: اقتصادی شدن تولید پنبه درکشور به رفع چالش‌های پیش‌روی تولید این محصول نیاز دارد.

عضو هیات رییسه انجمن صنفی کارخانجات پنبه پاک‌کنی هم گفت: ظرفیت کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی استان‌های کشور در اختیار اجرا و گسترش طرح کشت قراردادی این محصول راهبردی است.

محمد رستکار افزود: اعطای عاملیت کود دولتی به کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی برای تامین سبد کالایی موردنیاز پنبه کار به رونق بیشتر کشت قراردادی پنبه منجر خواهد شد.

وی گفت: در سال زراعی جاری کشت قراردادی زراعت پنبه در استان فارس توسط کارخانه پنبه پاک کنی در هزار و ۵۰ هکتار اجرا شد و تاکنون ۶ هزار و ۳۵۰ تُن وش پنبه از بهره‌برداران طرف قرارداد تحویل گردید.

رستگار ادامه داد: مدیران کارخانه‌های پنبه پاک کنی اطلاعات کامل اعم از نیاز بذر، کود، عملکرد واحد سطح را دارند و می‌توانند به خوبی مدیریت کشاورزی قراردادی را انجام داده و توازن بین تولید و واردات برقرار کنند.

رستکار گفت: ظرفیت کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی کشور ۷۰۰ هزار تُن وش پنبه است که اکنون ۲۰ درصد از این ظرفیت استفاده می‌شود.

به گفته وی پنبه کارخانه‌های پاک‌کنی ظرفیت ایجاد اشتغال مستقیم هزار و ۷۰۰ نفر و غیرمستقیم ۱۰ هزار نفر را دارند.

  4 دی 1402
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 70177
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام