رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان:
گلستان 23 زیستگاه مهم آبی دارد

تالاب گاو خونی

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: گلستان ۲۳ زیستگاه مهم آبی دارد که کارشناسان در حال سرشماری پرندگان در آنها هستند.

به گزارش گلستان فردا، محمود شکیبا اظهار کرد: امسال هم پیش‌قراولان پرندگان مهاجر از گونه خودتکا ابرو سفید اواسط شهریور در تالاب آجی گل در محدوده شهرستان گنبدکاووس فرود آمدند.

وی افزود: پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی تا نیمه یا اواخر فروردین ماه متناسب با دمای هوا در تالاب‌های استان گلستان می‌مانند و از منابع غذایی آن تغذیه می‌کنند.

وی گفت: هر ساله همزمان با سراسر جهان در کشورهای عضو کنوانسیون رامسر و سایر معاهده‌های بین المللی مرتبط، کار سرشماری پرندگان مهاجر از ۱۱ دی ماه (اول ژانویه) به مدت بیش از یک ماه انجام می‌شود و امسال هم این برنامه مطابق سال‌های قبل در دستورکار قرار گرفت.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان بیان کرد: کارشناسان محیط زیست با حضور در ۲۳ زیستگاه مهم آبی گلستان از مجموعه تالاب‌های آلماگل، آلاگل، آجی‌گل، اینچه، دانشمند، بی‌بی‌شیروان، تالاب ساحلی گمیشان و خلیج گرگان به عنوان محل‌های اصلی حضور پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی برای زمستان گذرانی در حال سرشماری پرندگان مهاجر هستند.

شکیبا افزود: مشاهدات کارشناسان از ابتدای سرشماری تا به امروز نشان از کم شدن جمعیت پرندگان مهاجر حاضر در زیستگاه‌های آبی استان در مقایسه با ۸۶ هزار قطعه سال گذشته دارد.

وی مهمترین علت کاهش جمعیت پرندگان مهاجر را گرم شدن هوا و خشکسالی اعلام کرد و گفت: با وجود اینکه بارندگی‌های پاییزه و زمستانه تاثیر خوبی بر آبگیری برخی منابع آبی از جمله تالاب‌های آلماگل و آجی‌گل داشت اما گیاهان و جلبک‌های مورد تغذیه پرندگان آبزی و کنار آبزی در زمان ورود آنها به این زیستگاه‌ها به رشد کافی نرسیده بود.

  26 دی 1402
بخش : گرگان / محیط زیست
کد خبر: 70260
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام