ابتلا به سالک در گلستان ۱۷ درصد کاهش یافت

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان موارد ابتلا به سالک از ابتدای امسال تاکنون در این استان را ۵۵۰ مورد اعلام کرد و گفت: این عدد در مقایسه با ۶۰۷ مورد سال گذشته نشانگر کاهش ۱۷ درصدی است.

به گزارش گلستان 24، علی باقری اظهار کرد: ایران جزو هشت کشور درگیر با بیماری سالک به شمار می‌رود و بیشترین موارد ابتلا قابل مشاهده در استان گلستان مربوط به ۲ شهرستان گنبدکاووس و مراوه‌تپه است.

وی عامل سالک را «انگل»، مخزن بیماری را «جوندگان صحرایی» و ناقل آن را «پشه خاکی» اعلام کرد و گفت: زخم و نشانه بیماری سالک ۲ تا هشت ماه پس از گزش به صورت ورم سرخ رنگ و بدون درد وجود داشته و پس از مدتی اندازه زخم گسترش یافته و به چند میلیمتر یا چند سانتیمتر می‌رسد و این زخم در نواحی باز بدن مانند صورت، دست و پا بیشتر دیده می‌شود.

وجود زخم سالک در صورت و پوست سایر نقاط بدن ممکن است بر کیفیت زندگی به ویژه میان بانوان و کودکان تاثیر بگذارد و آثار ظاهری آن باقی بماند لذا کارشناسان به مردم توصیه می‌کنند در صورت مشاهده هرگونه ضایعه کوچک با ماندگاری بیش از ۱۰ روز، در کمترین زمان برای درمان موضعی به مراکز درمانی مراجعه کنند چراکه مراجعه دیر هنگام، درمان‌های تزریقی و طولانی مدت را در پی خواهد داشت.

همچنین بیماری سالک در برخی مواقع به دلیل گزش پشه آلوده در ناحیه پا برای گروهی از مردم از جمله کشاورزان، افراد نظامی و انتظامی و کارگران هنگام پوشیدن کفش و انجام کارهای روزانه مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان افزود: مراکز درمان سالک در تمام شهرستان‌های استان فعالیت دارد و خدمات دارویی و درمانی به صورت رایگان در اختیار مبتلایان قرار می‌گیرد.

باقری ادامه داد: مرکز بهداشت گلستان با تمرکز بر برنامه‌های پیشگیری، تحقیقات و درمان اولویت خود را کاهش موارد ابتلا به بیماری سالک قرار داده است و هر ساله کلاس‌های آموزشی با موضوع رعایت توصیه‌های بهداشتی پیشگیرانه و درمان به‌ موقع بیماری، نریختن زباله و نخاله‌های ساختمانی و نگهداری نکردن دام در نزدیکی محل سکونت، استفاده از پشه بند، نصب توری در مقابل در و پنجره، استفاده از لباس‌ آستین بلند هنگام غروب و در طول شب و استفاده از پمادهای دور کننده حشرات برای مصون ماندن از نیش پشه ناقل بیماری برای مردم روستاهای هدف برگزار می‌شود.

وی با اشاره به وجود ۸۰ روستای کانون بیماری سالک در گنبدکاووس و مراوه تپه، گفت: امسال بررسی میدانی برای شناسایی موارد ابتلا به سالک در هر روستا با ۱۰۰ خانوار انجام شد و کارشناسان بهداشت با حضور خانه به خانه عملیات بیماریابی را انجام دادند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان افزود: همچنین عملیات لانه کوبی، جونده‌کُشی و طعمه‌گذاری در محل زندگی موش صحرایی تا فاصله یک کیلومتری روستاهای کانون بیماری هر ساله در چندین نوبت اجرا می‌شود تا احتمال انتقال بیماری از پشه آلوده که از خون موش‌های صحرایی تغذیه می‌کند به انسان کاهش یابد.

باقری با اشاره به انجام فعالیت‌های تحقیقاتی پیرامون بیماری سالک در ۲ آزمایشگاه حشره‌شناسی در گنبدکاووس و کلاله، گفت: امسال عملیات کنترل حشره‌شناسی برای شناسایی میزان وجود حشرات ناقل بیماری در پنج شهرستان نوار شمالی استان شامل گنبدکاووس، کلاله، مراوه‌تپه، گمشان و آق‌قلا انجام شد.

وی گفت: ورود میدانی کارشناسان بهداشت برای بیماریابی در کنار آموزش‌های ارائه به جوامع محلی، نقش خوبی در کاهش روند ابتلا و شناسایی به موقع افراد مبتلا در استان گلستان داشته است.

  16 اسفند 1402
بخش : گرگان / جامعه
کد خبر: 70409
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام