۹۳۷ کودک زیر پنج سال مشکوک به اختلال تکاملی در گلستان شناسایی شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: ۹۳۷ کودک زیر پنج سال مشکوک به اختلال تکاملی سال گذشته در استان شناسایی شدند که ۰.۶ درصد از جمعیت زیر پنج سال را تشکیل می‌دهد.

به گزارش گلستان فردا، موسی‌الرضا شبیهی اظهار کرد: پیش بینی می‌شود ۲.۵ تا سه درصد کودکان زیر پنج سال گلستان دچار نوعی از تاخیرهای تکاملی باشند که امکان شناسایی این اختلالات در استان کم است.

وی افزود: سال گذشته یک مرکز جامع اختلالات تکاملی کودکان توسط دانشگاه علوم پزشکی در کلینیک دزیانی گرگان افتتاح شد که خدمات تخصصی کار درمانی، گفتار درمانی، روانشناسی و فیزیوتراپی را به خانواده‌ها با تعرفه‌های دولتی ارایه می‌دهد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی گلستان همچنین یکی از خدماتی که به نوزادان نارس زیر ۳۴ هفته داده می‌شود را معاینه چشم توسط پزشک دوره دیده دانست و گفت: نوزاد نارس به دلیل تولد زود هنگام در معرض مشکلات چشمی از جمله کنده شدن شبکیه چشم، کم بینایی و نابینایی است که اگر به موقع در معاینه چشم پزشک تشخیص داده شود با تزریق دارو می‌توان جلوی نابینایی و کم بینایی کودک در آینده را گرفت.

شبیهی یادآور شد: حدود ۸۵۰ نوزاد نیازمند معاینه چشم سال گذشته در گلستان متولد شدند که ۹۱ درصد آنان توسط چشم پزشک معاینه و اقدامات درمانی لازم انجام شد.

وی با تاکید بر اهمیت تغذیه با شیرمادر، گفت: مجموعه فعالیت‌های حوزه بهداشت در گلستان بر تغذیه شیرخواران تا دو سالگی با شیرمادر است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: ۲۱.۴ درصد از کودکان زیر یک سال استان از شیرمصنوعی تغذیه می‌کنند که خانواده حدود پنج درصد آنان با مراجعه به مراقبان سلامت و پس از تایید ضرورت تجویز، از حوزه بهداشت شیرمصنوعی یارانه‌ای دریافت کردند.

شبیهی ادامه داد: بقیه کودکان زیر یک سال با تصمیم خود مادر و بدون دریافت کمک از مشاوران شیردهی بهداشت، با توصیه اطرافیان و متخصصان به صورت خود سرانه اقدام به تهیه شیرمصنوعی از داروخانه‌ها کردند.

وی افزود: با شروع شیردهی‌مصنوعی نوزاد از مصرف شیرمادر امتناع می‌کند و به تدریج شیرمادر کاهش یافته و قطع خواهد شد در نتیجه کودک از این منبع غذایی در دسترس و همواره آماده محروم و دچار کمبود امنیت غذایی می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، پوشش مراقبت‌های کودکان زیر پنج سال استان را بالای ۷۵ درصد اعلام کرد و گفت: هر نوزاد پس از تولد تا پنج سالگی ۱۶ بار به فواصل مختلف در خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشتی تحت مراقبت سلامت قرار می‌گیرد.

شبیهی ادامه داد: مراقبت سلامت از سه تا پنج روزگی آغاز می‌شود، سپس هر ۲ ماه یکبار تا ۶ ماهگی، هفت ماهگی، ۹ ماهگی، یک سالگی، ۱۵ و ۱۸ ماهگی، ۲ سالگی ، ۲.۵ سالگی، سه و چهار و پنج سالگی ادامه دارد.

وی گفت: در این مراقبت‌ها انجام واکسیناسیون، بررسی رشد فیزیکی کودک شامل اندازه گیری قد و وزن و دور سر، ارزیابی نحوه تغذیه با شیر مادر و رفع مشکلات شیردهی، آموزش غذای کمکی و غذای سفره به مادر، آموزش‌های پیشگیری از سوانح و حوادث، ارزیابی تکاملی کودک مانند ارزیابی شنوایی و بینایی و ارایه مکمل‌های ویتامینی و آهن از خدمات اصلی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه این پوشش در سنی که کودک نیازمند واکسیناسیون است افزایش می‌یابد، افزود: خانواده در سنین واکسیناسیون کودک مراجعه به هنگام و مرتب دارند اما در سنینی که کودک واکسن ندارد شامل (هفت، ۹ و ۱۵ ماهگی و ۲ سالگی به بعد) مراجعات را جدی نمی‌گیرند در حالیکه خدمات مراقبتی و بررسی رشد و تکامل کودک، شناسایی مشکلات احتمالی و آموزش‌های بهداشتی خدمات مفیدی هستند که خانواده‌ها می‌توانند از آن بهره مند شوند.

شبیهی ادامه داد: ۸۶ درصد متولدان استان گلستان در بدو تولد توسط پزشکان مراکز خدمات جامع سلامت ویزیت و مشکلات آنان شناسایی می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از خدماتی که در سال‌های اخیر به مجموعه خدمات سلامت کودکان اضافه شد ارزیابی تکاملی کودک است به این معنا که در کنار رشد و افزایش اندازه‌های فیزیکی، افزایش مهارت‌ها و بهبود توانمندی فیزیکی و عاطفی و شناختی کودک هم مورد توجه قرار می گیرد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: وضعیت تکاملی کودک و انجام مهارت‌های خاص در سنین معین با استفاده از پرسشنامه‌های استاندارد سنجیده می‌شود و در صورتی که امتیاز کودک از حد مورد انتظار پایین‌تر باشد، آموزش‌های لازم برای انجام تمرین‌های تکاملی به مادر داده خواهد شد تا مشکل کودک افزایش پیدا نکند و رفع شود.

  3 اردیبهشت 1403
بخش : گرگان / جامعه
کد خبر: 70512
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام