رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان:
قوانین و مقررات گردشگری کشاورزی نیازمند بازنگری است

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: گلستان از استان‌های پیشرو در حوزه گردشگری کشاورزی است با این وجود قوانین و مقررات در این حوزه نیازمند بازنگری است و به تدوین بخشنامه، آیین‌نامه‌، رفع موانع و تصویب قوانین موثر نیاز دارد.

به گزارش گلستان فردا، محمد برزعلی با بیان اینکه گردشگری کشاورزی می‌تواند در اقتصاد سبز به گلستان کمک کند، اظهار کرد: در سال‌های اخیر تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی در حوزه گردشگری کشاورزی بسته شده و به دنبال این اتفاق، با خرد شدن اراضی در استان‌های شمالی از جمله گلستان مواجه شدیم.

وی تاکید کرد: درآمد کشاورز از اراضی خرد کفاف زندگی خانوار را نمی‌دهد لذا اگر بخش کشاورزی از لحاظ اقتصادی تقویت نشود کشاورزی پایدار را نخواهیم داشت.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان: معافیت از عوارض، بخش عمده بومگردی‌های کشاورزی را شامل نمی‌شود به همین علت اگر شخصی قصد داشته باشد یک منطقه به وسعت پنج یا هشت هزار متر را به بوم‌گردی یا مزرعه گردشگری تغییر کاربری دهد، باید به مقدار ۸۰ درصد ارزش تغییر کاربری آن زمین را به عنوان عوارض پرداخت کند که همین مسائل، توسعه را دچار چالش می‌کند.

برزعلی گفت: از سویی دیگر طبق بخشنامه‌ها، بوم‌گردی‌ باید در روستاهای فاقد طرح هادی مصوب و در بافت کالبدی روستا و در زمین‌های با مرغوبیت پایین(درجه سه به بالا) ایجاد شود اما باید به این نکته توجه داشت در استان گلستان چقدر اراضی با این شرایط وجود دارد؟

وی خواستار بازبینی در قوانین و بخشنامه‌ها حداقل برای سه استان شمالی شد و تاکید کرد: کاشت محصولات ارگانیگ و گواهی شده قابلیت دیگر مزارع گردشگری کشاورزی است که در این بخش هم خلا قانونی وجود دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: امروزه در نقاط مختلف دنیا، محصولات ارگانیک نسبت به سایر تولیدات قیمت بالاتر، کیفیت و مزه بهتر دارند اما این مساله در کشورمان با چالش‌هایی همراه است در واقع افرادی که اقدام به تولید مرغ ارگانیک با استفاده از غذای سالم و طبیعی برای فروش با قیمت بالاتر مشکل دارد و مجبور است با قیمت مصوب به فروش برساند.

  8 اردیبهشت 1403
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 70530
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام