عدم توسعه‌یافتگی بخش کشاورزی، یکی از دلایل مهم تغییر کاربری اراضی در گلستان/شناسایی 2780 مورد تغییر کاربری اراضی در گلستان

علاوه بر عواملی همچون قانون ارث و نظام خرده‌مالکی در اراضی کشاورزی ما، یکی از دلایل مهم که موجب تغییر کاربری اراضی در گلستان شده است عدم توسعه‌یافتگی و سودآوری پایین بخش کشاورزی است.

به گزارش گلستان فردای ایران (گلستان فردا)ی ایران (گلستان فردای ایران (گلستان فردا)) به نقل از فارس یکی از چالش‎های مهم بخش کشاورزی  در کشور  به خصوص استان‎های شمالی تغییر کاربری اراضی است، این چالش زمانی از حساسیت بیشتری برخوردار می‎شود که اقتصاد بیش از نیمی از مردم یک منطقه به فعالیت کشاورزی وابسته باشد.

گلستان یکی از قطب‎های کشاورزی کشور محسوب می‎شود که اقتصاد جمعیت کثیری از ساکنان آن به کشاورزی و شاخه‎های وابسته به آن مرتبط می‎باشد بنابراین تغییر کاربری اراضی کشاورزی می‎تواند مشکلات زیادی برای اقتصاد و محیط زیست این مردم رقم بزند.

در سال‎های اخیر به دلیل عدم توجیه‌پذیری فعالیت کشاورزی و از سویی وجود روستاهای زیبا و خوش آب و هوا در گلستان موجب شد تا توجه برخی از دلالان و زمین‌خواران به این اراضی  برای رسیدن به سود کلان بیشتر جلب شود بنابراین با خرید اراضی کشاورزی و تبدیل آن به واحدهای مسکونی و ویلا سود زیادی عاید آنها شد غافل از اینکه کشاورزی و تولید ما در مسیر نابودی قرار می‎گرفت.

زمین‎هایی که باید در روستاهای ما به کشت محصولات مختلف برود توسط دلالان ویلاساز تخریب و هزاران متر مربع از اراضی درجه یک کشاورزی نابود و عملأ بنیان‌توسعه پایدار و اقتصاد مبتنی بر کشاورزی نیز از بین خواهد رفت.

افزایش تغییر کاربری اراضی کشاورزی و پیش‌بینی مشکلات از قبل این امر موجب شد تا از سال 1390 اقدامات جدی در رابطه با جلوگیری از تغییر کاربری اراضی توسط مسؤولان امر انجام شود با این وجود همواره این سؤال پیش می‎آید که این اقدامات تا چه اندازه توانسته عرصه‎های تخریب شده را به وضع سابق بازگرداند؟

*کاهش تغییر کاربری اراضی در گلستان/ 2 هزار و 780 مورد شناسایی تغییر کاربری اراضی داشتیم

در همین رابطه مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به موارد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان گفت: در گلستان بالغ بر 2 هزار و 780 مورد شناسایی تغییر کاربری اراضی داشتیم از این تعداد بخش زیادی منجر به صدور حکم تخریب شد و تنها حدود 30 درصد از عرصه‎های تخریب شده به وضع سابق بازگشتند، از این رو تلاش می‎شود ساخت و ساز غیرمجاز صورت نگیرد و با همکاری‎های لازم در سطح استان تغییر کاربری‎ها به شدت کاهش یافته است.

حسن خسروی با بیان اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز را به سمت پیشگیری باید برد، تصریح کرد: در گلستان شرایط برای ساخت و ساز مجاز فراهم است نمی‎خواهیم هیچ یک از روستاهای ما به سمت ساخت و ساز غیرمجاز پیش بروند.

وی افزود: ساخت و ساز در روستاهای خوش آب و هوای گلستان موجب شد تا تعداد گردشگران در سال‎های اخیر به این مناطق افزایش یابد در حال حاضر در حوزه دهکده‎های گردشگری گلستان پایلوت است و مکان‎های متعددی  در سطح استان برای استقرار این دهکده‎ها مشاهده شده است در واقع بستر را شرکت شهرک‎های عمرانی فراهم و در قالب دهکده‎های گردشگری به مردم واگذار می‎شود.

خسروی بیان کرد: عمده اقدامات جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز از دهه 90 در کشور آغاز شده است در صورتی که ساخت و سازها قبل از این سال‎ها بوده است.

*لزوم اصلاح قانون ارث برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی

تغییر کاربری اراضی علاوه بر تأثیرگذاری بر اقتصاد مردم ساکن روستا، جنبه‎های مختلفی را تحت تأثیر قرار می‎دهد.

یک کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان، زمین و خاک را منبع مهم تولید غذا عنوان کرد و گفت: زمانی که شاهد تغییر کاربری اراضی باشیم یعنی اراضی از چرخه تولید خارج شده است از سویی دیگر زمین منبع غیرقابل جایگزینی تلقی می‎شود که به راحتی و صرفه‎های اقتصادی قابل بازیافت نخواهد بود.

علی صدیقی تصریح کرد:تبدیل اراضی کشاورزی به فضاهای مسکونی، ویلا و جاده‎ها موجب مشکلات زیست محیطی متعددی از جمله نابودی خاک‎های حاصلخیز و پوشش‎های گیاهی، از بین رفتن گونه‎های جانوری و گیاهی، کاهش تولید محصولات باغی و زراعی، وابستگی غذایی به کشورهای دیگر، کاهش تولید، بیکاری، فقر و پیامدهای منفی اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.

وی با اشاره به دلایل تغییر کاربری اراضی کشاورزی گفت: علاوه بر عواملی همچون قانون ارث و نظام خرده مالکی در اراضی کشاورزی ما، یکی از دلایل مهم که موجب تغییر کاربری اراضی در گلستان شده است عدم توسعه‌یافتگی بخش کشاورزی است سودآوری پایین در بخش کشاورزی موجب شده تا کشاورزان از اهمیت واقعی اراضی خود و مشکلاتی که به دنبال تغییر کاربری ایجاد می‎شود غافل شوند بنابراین رفع مشکلات در بخش کشاورزی می‎تواند تا حد زیادی از تغییر کاربری بکاهد.

کارشناس کشاورزی ادامه داد: تخریب اراضی کشاورزی و تبدیل آن به واحدهای ویلایی موجب از بین رفتن بنیان‎های اقتصادی و تغییر بافت اجتماعی و از سویی افزایش مشاغل کاذب و گسترش ناهنجاری‎ها خواهد شد.

صدیقی خاطرنشان کرد: مسؤولان باید امکانات و تسهیلات بیشتری در اختیار کشاورزان قرار دهند تا آنها به فروش اراضی یا تبدیل آن به واحدهای مسکونی برای رسیدن به سود بیشتر راضی نشوند از طرفی باید قوانین مرتبط با ارث و نظام خرده‌مالکی اصلاح شود.

  18 دی 1397
بخش : اقتصادی
کد خبر: 60846
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام