رییس دانشکده گردشگری موسسه آموزش عالی حکیم جرجانی گرگان:
گردشگری دولتی راه به جایی نمی برد

رییس دانشکده گردشگری موسسه آموزش عالی حکیم جرجانی گرگان معتقد است: سه تا چهار درصد گردشگر ورودی به گلستان را گردشگری کشاورزی تشکیل می‌دهد که آمار خوبی نیست.

به گزارش گلستان فردا، مهدی سقایی اظهار کرد: مجموع اشتغال ناشی از گردشگری در گلستان ۶۲۰ نفر است و این آمارها نشان می‌دهد از لحاظ گردشگری در وضعیت مطلوبی قرار نداریم.

به گفته وی؛ اگر تعداد گردشگر در گلستان افزایش یابد و سهم گردشگری کشاورزی به ۱۰ درصد گردشگری برسد، می‌تواند پاسخگوی توجیه اقتصادی مزارع گردشگری کشاورزی باشد.

این استاد دانشگاه معتقد است؛ اگر پهنه‌بندی گردشگری گلستان را به سه دسته غربی، شرقی و مرکزی تقسیم کنیم عمده‌ترین پهنه‌ها در نقاط شرقی استان قرار دارد اما در پهنه غربی می‌توان روی گونه‌های دیگر از گردشگری کشاورزی مانند صیادی کار کرد.

سقایی با بیان اینکه ضریب برخورداری کشاورزی در غرب استان از لحاظ محصول و تقاضا بسیار پایین است و جاذبه‌ها در شرق استان و خدمات در مرکز استان متمرکز شده است، گفت: غرب استان به شدت از ضریب برخورداری گردشگری پایینی برخوردار است این در حالی است که قابلیت‌های گونه‌های دیگری از گردشگری کشاورزی مانند گردشگری صیادی، مزرعه پرورش شتر و مانند آن در غرب استان بیشتر است.

وی ادامه داد: حدود ۱۲ منظومه گردشگری در گلستان وجود دارد که گردشگری کشاورزی در منظومه‌های مختلف قابل شکل‌گیری است مشروط به اینکه به شبکه مقاصد مناسب دست پیدا کنیم.

به گفته رییس دانشکده گردشگری موسسه آموزش عالی حکیم جرجانی گرگان؛ رسیدن به شبکه مقاصد گردشگری ضریب ماندگاری مسافر را به ۱.۵ روز می‌رساند علاوه‌بر آن الگوی سفر گردشگری را از سفر گذری به سفر کمپی تغییر می‌دهد.

سقایی با بیان اینکه در حال حاضر الگوی سفر در گلستان کمپی است، گفت: بهترین الگوی سفر گردشگری الگوی چند منطقه‌ای است که تا رسیدن به این نقطه فاصله زیادی داریم.

وی الگوی سفر کمپی را یکی از مناسب‌ترین الگوها برای گردشگری کشاورزی می‌داند و معتقد است؛ این نوع الگوی سر می‌تواند درآمد بیشتری را از نصیب صاحبان مزارع کند.

این استاد دانشگاه، یکی از مشکلات بزرگ گردشگری را تعدد نهادها و دستگاه‌های اجرایی دانست و گفت: بیش از ۱۴ دستگاه اجرایی در گردشگری دخیل هستند و در برخی نقاط مانند روستای زیارت گرگان بیش از ۲۳ دستگاه دولتی دخالت دارند که همه این دستگاه‌ها از چشم‌انداز خود به گردشگری نگاه می‌کنند.

سقایی با تاکید بر اینکه گردشگری دولتی راه به جایی نمی برد، افزود: ذی‌نفعان گردشگری باید بخش خصوصی باشند همانطور که اقتصاد دولتی محل آسیب است، گردشگری هم روی کاکل بخش خصوصی می‌چرخد و آن چیزی که آن را پشتیبانی می‌کند نهادهای دانشگاهی و موسسات تحقیقاتی هستند و باید تنها نظارت برعهده دولت باشد.

وی نگاه جاذبه‌محور را به تنهایی کافی نمی داند و معتقد است؛ هر چقدر استان خود را نگارستان ایران بدانیم و جاذبه‌های گردشگری و طبیعی آن را بشماریم اما محصول گردشگری مهیا نباشد قابلیت عرضه ندارد.

رییس دانشکده گردشگری موسسه آموزش عالی حکیم جرجانی گرگان ضعف فرهنگ میزبانی و فقدان مشارکت را معضل دیگر گلستان برشمرد و گفت: باید از تولید سرمایه‌دار رانتی گذر کنیم. تجربه صنعت در استان نشان داد شکل‌گیری سرمایه‌دار رانتی به راحتی می‌تواند شکل بگیرد و افرادی که دارایی آنها تنها یک زمین است با اخذ تسهیلات تبدیل به یک سرمایه‌دار می‌شوند و این فرایند مدام می‌چرخد و این افراد، وابسته اعتبارات و تسهیلات بانکی می‌شوند.

سقایی با اشاره به اینکه گردشگری به شدت تخصصی است و نگاه غیرتخصصی به آن آسیب‌های زیادی به همراه دارد، تصریح کرد: یکی از علل موفق نبودن تجربه صنعت در گلستان توجه‌نکردن به اهلیت و تخصص در سرمایه‌گذاری بود و باید توجه داشت هر کسی متخصص نیست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امروز در دنیا برای جمله «چه سفر خاطره انگیزی بود» میلیاردها دلار خرج می شود، گفت: مطالعات ما نشان می دهد ۱۴۴ جاذبه گردشگری با قابلیت تبدیل به محصول، در گلستان وجود دارد.

  8 اردیبهشت 1403
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 70531
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام