رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی گلستان:
موضوع بی‌کیفیتی بذر سویا صحت ندارد

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی گلستان  با بیان اینکه بذرهای سویا موجود در بازار کیفیت و استانداردهای لازم را دارند گفت: موضوع بی‌کیفیتی بذر سویا صحت ندارد.

به گزارش گلستان فردا، علی موسی خانی اظهار کرد: اگر بذرهای موجود در بازار بی‌کیفیت بودند در مزارع سبز نمی‌شد، در صورتی همه زمین‌هایی که زیر کشت سویا می‌رود سبز می‌شوند، ولی در مراحل بعدی رشد به دلایل گوناگون نظیر گرمای بیش از حد هوا، عدم مدیریت درست از سوی کشاورزان و کاهش آبیاری دچار مشکلاتی نظیر عدم غلاف دهی یا کاهش عملکرد می‌شوند.
وی افزود: درسال‌های اخیر در شرایطی که محصول برخی از کشاورزان به باردهی نرسید و خوراک دام شد کشاورزانی توانستند با استفاده از کشاورزی حفاظتی اراضی خود را تقویت کرده و چهار تن در هکتار سویا برداشت کند.
رئیس اداره پنبه ودانه‌های روغنی گلستان ادامه داد: وقتی کشاورزان کاه و کلش محصول را از زمین خارج نمی‌کنند، این بقایا همانند فرشی سطح خاک را پوشانده و مانع از تبخیر رطوبت خاک می‌شود.
علی موسی‌خانی با بیان این که گرمای بیش از حد هوا و خشکسالی عامل اصلی کاهش عملکرد سویا در استان است، افزود: در گرمای بالای ۴۰ درجه عمل لقاح در گیاه سویا انجام نمی‌شود و گیاه به مرحله غلاف دهی نمی‌رسد، بنابراین کشاورزان باید زمان کشت را به گونه‌ای مدیریت کنند که زمان گلدهی گیاه با گرمای شدید هوا همزمان نشود.وی  مدیریت صحیح کشاورز را در میزان عملکرد سویا مهم دانست و گفت: تهیه نهاده از مراکز معتبر، استفاده از سموم مرغوب و با کیفیت در زمان مناسب و آبیاری در فواصل منظم از عوامل مهم در افزایش بهره وری محصول است، کشاورزانی که به جای سموم معتبر و تأیید شده از سموم بی‌کیفیت و ارزان قیمت  استفاده می‌کنند با کاهش عملکرد محصول و افزایش آفات مواجه می‌شوند.

  1 مرداد 1403
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 70745
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام