گلستان برای چهارمین سال متوالی مجوز احیای رشته‌های صنایع دستی را دریافت کرده است.

پوستین

ممعاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان  گفت: هر ساله مجوز احیای ۱۰ رشته صنایع دستی به استان‌ها داده می‌شود که گلستان برای چهارمین سال متوالی مجوز احیای رشته‌های صنایع دستی را دریافت کرده است.

به گزارش گلستان فردا، مریم حاجی‌ابراهیمی با تاکید بر احیای هنر دست زنان و مردان این سرزمین با هدف شناخت بیشتر نسل امروز نسبت به فرهنگ و تمدن کهن خود، اظهار کرد: با پیگیری کارشناسان میراث و شناسایی هنرمندان پیشکسوت، ۲۰ رشته صنایع دستی بومی استان احیا شد و به صورت دوره‌ای در حال آموزش به علاقمندان است و احیای رشته «پوستین دوزی ترکمن» هم از ابتدای امسال در برنامه قرار گرفت.

وی بیان کرد: پوستین یکی از قدیمی‌ترین اشکال لباس است که تمام یا قسمت عمده‌ای از آن به طور مستقیم از پوست حیوانات پشم‌دار ساخته شده باشد.

وی افزود: پوستین دوزی یکی از هنرهای قدیمی است و نشانه استفاده از پوست در نقاشی‌های روی دیوار نگاره‌های قدیمی یافت می‌شود به طوری که طبقات مختلف جامعه آن زمان با توجه به رتبه و درجه بندی اجتماعی خود از پوست استفاده می‌کردند و افراد متمول پوست حیوانات با ارزش تر مانند ببر و پلنگ را بر روی دوش خود می‌انداختند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستانی یادآور شد: صنعت پوستین دوزی نسل به نسل از نیاکان ما به مردان و زنان امروزی رسیده است و در مناطق ترکمن صحرا نشانه‌هایی از بازمانده‌ها و تولید این دسته از محصولات را می‌توان مشاهده کرد.

 

  19 شهریور 1403
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 70874
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام