رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور:
راه نجارت و احیای پنبه در قیمت گذاری و کاهش واردات است

رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: تنها راه نجات و احیای پنبه در استان گلستان و دیگر استانها قیمت گذاری توسط دولت و کاهش و یا ممنوعیت واردات با ارز نیمایی است.

به گزارش خبرنگار  گلستان فردا، قربان قربانی‌نصرآباد روز سه‌شنبه در سالروز پنجاهمین سال تاسیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی به همراه معرفی رقم‌های جدید پنبه در گرگان اظهار کرد: تا زمانی که مساله واردات پنبه با ارز نیمایی گرفته نشود و همچنان تعرفه واردات آن نیز صفر درصد باشد تمایلی برای کاشت پنبه از سوی کشاورزان وجود ندارد  چرا که کاشت آن صرفه اقتصادی در پی ندارد.

وی افزود: زمانی سال ۱۴۰۱ سطح زیر کشت این محصول ۱۱۸ هزار هکتار بود که در سال گذشته و امسال به ترتیب به ۹۲ هزار هکتار و ۸۵ هزار هکتار کاهش یافت.

قربانی نصرآبادی  افزود: زمانی سال ۱۴۰۱ سطح زیر کشت این محصول ۱۱۸ هزار هکتار بود که در سال گذشته و امسال به ترتیب به ۹۲ هزار هکتار و ۸۵ هزار هکتار کاهش یافت.

وی پیش‌بینی کرد امسال با توجه به کاهش سطح زیرکشت این محصول، ۲۳۰ هزار تُن وش و ۷۰ هزار تُن الیاف به دست آید.
رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور ادامه داد: در حال حاضر 16 رقم پنبه برای کاشت وجود دارد اما این سازمان باز هم به دنبال ارقام جدیدی در مطالعات خود برای کاشت کم آب بر تر و مقاوم تر است.

وی افزود: در سال های گذشته در برخی مواقع با کمبود بذر مواجه می شدیم اما امروز در تامین بذر برای همه کشور خودکفا شده و هیچ محدودیتی نداریم.

قربانی نصر آبادی بیان کرد: هم اکنون حدود 3 هزار تن بذر اماده شده و استاندار موجود داریم که همگی آنها بدون کوک هستند.

وی افزود: شرکتهای تولید کننده بذر که با این موسسه تحقیقیاتی همکاری میکنند به راحتی می توانند نیاز بدر کشاورزان در کشور را تامین کنند.

وی اضافه کرد: ارزش افزوده پنبه حدود هزار و ۲۰۰ درصد است و سرمایه‌گذاری‌های خوبی در دنیا برای آن انجام شد.

رییس موسسه تحقیقات پنبه گفت: ایران زیرساخت‌های خوبی در حوزه کشت پنبه به ویژه سازگاری ارقام مختلف آن با تنوع آب و هوایی کشور دارد.

قربانی‌نصرآباد اظهار کرد: در دنیا حدود ۳۳ میلیون هکتار سطح زیر کشت پنبه معادل سه درصد از اراضی جهان وجود دارد که از این کشت حدود ۲۵ میلیون تن الیاف برداشت می‌شود.

وی بیان کرد: چین، هندوستان و آمریکا به ترتیب با ۶ میلیون، پنج میلیون و چهار میلیون تُن در کنار برزیل، پاکستان و ترکیه کشورهای اصلی تولید کننده پنبه جهان هستند و این گردش مالی این محصول سالانه حدود ۱۸ میلیارد دلار است.

وی خاطرنشان کرد: ۲۶ میلیون بهره‌بردار در دنیا پنبه کشت می‌کنند و حدود ۱۰۰ میلیون خانوار از پنبه نفع می‌برند و این محصول در ۷۵ کشور جهان و هر پنج قاره کشت می‌شود.

وی بیان کرد: سال گذشته سطح زیر کشت پنبه گلستان ۱۵ هزار هکتار بود که امسال پیش‌بینی می‌شود این مقدار به ۱۲ هزار هکتار برسد که از این میزان ۲۵ هزار تُن وش و حدود هفت هزار تُن الیاف به دست خواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: در ۶۰ سال گذشته ایران بطور متوسط سالانه ۳۱ کیلوگرم افزایش تولید داشت که این آمار از متوسط ۲۳ کیلوگرم جهانی بالاتر بود.

رییس موسسه تحقیقات پنبه گفت: ایران به لحاظ سطح زیر کشت رتبه ۲۱ و به لحاظ میانگین عملکرد الیاف رتبه ۱۳ دنیا را در اختیار دارد.

قربانی نصر آباد ادامه داد: بهره وری در مصر آب نیز یکی دیگر از برنامه های این موسسه در زمینه فعالیت های تحقیقاتی بود که بسیاری فکر نمیکردند ارقام مختلف را بتوان با آبیاری نوین به ثمر رساند و این در حالی است که در مرکز تحقیقات این مهم انجام شد  و هم اکنون در بسیاری از مزارع استان از این روش برای کاشت پنبه استفاده می شود.

وی بیان کرد: در کنار تدابیر قیمت گذاری  و کاهش واردات باید به دنبال منابع ابی جدید برای کاشت پنبه باشیم که این مورد را هم میتوان با استفاده از آبهای نامتعارف عملی کرد که هم اکنون استفاده از پساب های تصفیه شده  بر روی کشت پنبه در مرکز تحقیقات در حال بررسی است.

رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور با بیان اینکه هدف ما توسعه سطح زیر کشت است، گفت: یکپارچه کردن اراضی خرد یکی دیگر از راههای  احیای کشت پنبه است که امید داریم وزارت چهاد هر چه زودتر این طرح را در سطوح گسترده عملی کند.

وی افزود: در این صنعت به ازای هر یک نفر 5 نفر مشغول به کار می شوند و بیش از 70 نوع فرآورده از پنبه به دست می آید.

قربانی نصر آباد در پاسخ به سوال به این سوال که مرکز تحقیقات پنبه بخش خصوصی که به تازگی در گلستان ایجاد شده ، چه نقشی در توسعه کشت این محصول دارد  هم اظهار کرد: این مرکز با توجه به سرمایه گذاری که شده می تواند یکی از مراکز پیشبرد اهداف احیای پنبه در گلستان و کشور باشد که در این راه البته حمایت را نیاز دارد .
وی افزود: این مرکز می تواند با بستن قرار داد با کشاورزان به آنها بذر و نهاده های دیگر را تحویل داده و نوع پنبه مورد نظر را از آنها خریداری کند .

قربانی نصر آباد گفت: پنبه باید وارد کشت قرار دادی شود و تعیین قیمت برای آن همانند بسیاری از کشورها  و استفاده از روشهای آبیاری نوین در شرایط کم آبی بدون شک کشاورزان را به سمت کاشت این محصول استراتژیک سوق خواهد داد.

  20 شهریور 1403
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 70878
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام