رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور:
کشت قراردادی پنبه عملیاتی شود/پیش بینی برداشت ۲۵ هزار تن محصول در گلستان

رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: کشت قراردادی پنبه باید عملیاتی شود تا کشاورزان، کارخانجات پنبه‌پاک‌کنی و نساجی‌ها باید به این سمت سوق پیدا کنند.

به گزارش گلستان فردا، قربان قربانی در سالروز گرامیداست پنبه اظهار کرد: کشاورز دنبال اقتصاد است و باید با افزایش درآمد کشاورزان و کاهش هزینه‌ها به رونق کشت پنبه کمک کرد، به همین دلیل کشت پنبه در گلستان کاهشی شده و کشاورزان برخی شهرستان‌ها مانند گنبدکاووس کشت هندوانه آجیلی را به پنبه ترجیح می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه باید تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت پنبه مکانیزه باشد، با اشاره به محدودیت‌های موجود در منابع آبی و زمین گفت: در این شرایط بهره‌وری در واحد سطح یکی از شعارهای مهم مرکز تحقیقات پنبه است، براساس سند امنیت غذایی و برنامه هفتم توسعه و الگوی کشت، سطح زیر کشت پنبه باید به ۱۰۵ هزار هکتار برسد که پنج هزار هکتار دیم ویژه استان‌های گلستان و مازندران و ۱۰۰ هزار هکتار آن مربوط به اراضی آبی است.

رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور با بیان اینکه ما به ۴۵۰ هزار تن وش پنبه نیاز داریم، گفت: در صورت افزایش عملکرد محصول، رسیدن به این مهم و همچنین خودکفایی در محصول پنبه قابل‌تحقق است.

قربانی تاکید کرد: کشاورز دنبال اقتصاد است و باید با افزایش درآمد کشاورزان و کاهش هزینه‌ها به رونق کشت پنبه کمک کرد، به همین دلیل کشت پنبه در گلستان کاهشی شده و کشاورزان برخی شهرستان‌ها مانند گنبدکاووس کشت هندوانه آجیلی را به پنبه ترجیح می‌دهند.

رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور با تاکید بر اینکه کشاورزی باید اقتصادی شود، افزود: در حال حاضر کشاورزان از روی ناچاری و هنگامی که امکان کاشت محصولات دیگر را ندارند اقدام به کشت پنبه می‌کنند لذا زمین‌های خوب از پنبه رانده شده و برای افزایش بهره‌وری و عملکرد در واحد سطح باید در راستای تقویت زمین و تغذیه پنبه گام برداشت.

وی محصولات رقیب و تنوع بالای محصولات کشاورزی، اقتصادی نبودن قیمت پنبه، هزینه‌های بالای برداشت و نبود ماشین‌آلات برداشت به دلیل تحریم را از جمله دلایل افول کشت پنبه در کشور و استان گلستان برشمرد و توضیح داد: پنبه به پایین‌ترین سطح زیر کشت رسیده، البته کشورمان در سال ۱۴۰۱ با سطح زیر کشت ۱۱۸ هزار هکتار پنبه و تولید ۱۰۰ هزار تن الیاف عملکرد خوبی داشته اما در سال ۱۴۰۳ سطح زیر کشت این محصول دوباره کاهش یافته است.

رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور، راه‌اندازی شورای عالی پنبه در کشور را ضروری خواند و گفت: سیاست‌گذاری‌های مربوط به این محصول باید در این شورا تدوین شود تا با یک برنامه قوی و جلوگیری از واردات بی‌رویه، قیمت‌گذاری خوب، ادغام و هم‌افزایی صنایع و کشاورزان، کشت پنبه رونق بگیرد.

  17 مهر 1403
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 70945
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام