برداشت پسته وحشی با پیش‌بینی ۷۰ تُن در مراوه‌تپه آغاز شد

برداشت پسته وحشی و ارگانیک در سطح هفت هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی واقع در ارتفاعات "قازانقایه" شهرستان مرزی مراوه‌تپه واقع در شمال شرق استان گلستان با پیش‌بینی اولیه تولید ۷۰ تُن توسط بومیان و اعضای شرکت تعاونی بصیرت آغاز شد.

به گزارش گلستان فردا، شرایط آب و هوایی مراوه‌تپه که در مجاورت ترکمنستان واقع است با تابستان بسیار گرم و زمستان بسیار سرد سبب شده تا به گفته کارشناسان از ۸۰۰ سال قبل، شرایط برای رویش درخت پسته وحشی در این منطقه مناسب شده و هزاران هکتار از اراضی این دیار به رویشگاه این محصول تبدیل شود.

به گفته کارشناسان جهادکشاورزی وسعت رویشگاه پسته وحشی در مراوه‌تپه به سبب برداشت زود هنگام محصول، چرای بی‌رویه دام و قطع درختان طی ۶۰ سال گذشته از ۵۰ هزار هکتار به حدود هفت هزار هکتار کاهش یافته که بخشی از آن توسط اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان برای حفظ، احیا و بهره‌برداری در اختیار شرکت تعاونی بصیرت این شهرستان قرار گرفته است.

فرماندار مراوه‌تپه روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: پسته وحشی و ارگانیک این شهرستان باید در قالب یک "برند" عرضه گردد و این اقدام سبب جذب گردشگر و سرمایه‌گذار خواهد شد.

لقمان قربانی افزود: روز گذشته در دیدار با اعضای شرکت تعاونی بصیرت مراوه تپه به این نکته اشاره کردم که باید با یک مدیریت صحیح و جلوگیری از برداشت زودتر از موعد پسته توسط افراد سودجو و فروش آن با قیمت ارازن به دلالان جلوگیری شود.

وی بابیان اینکه فصل برداشت پسته وحشی در مراوه‌تپه از دهه دوم مردادماه شروع و معمولا یک ماه ادامه دارد، اضافه کرد: پیش بینی تولید امسال باتوجه به تُنک بودن درختان و باردهی کم آنها و نیز درختانی که هنوز به باردهی نرسیدند، ۷۰ تُن است.

قربانی ادامه داد: هماهنگی‌های لازم با دادگستری و انتظامی مراوه‌تپه جهت همکاری با اهالی روستاهای "قازانقایه، گوگدره، پست دره و شیخوله" و نیز با اعضای شرکت تعاونی بصیرت این شهرستان به منظور جلوگیری از ورود افراد سودجو به باغات پسته انجام شده است.

به گفته وی، اهالی روستاهای اشاره شده می‌توانند پس از جمع آوری پسته، آن‌را با قیمت مناسب به شرکت تعاونی تحویل دهند تا این محصول خدادادی به‌عنوان یک برند شهرستانی بفروش برسد.

  11 مرداد 1401
بخش : کلاله / اقتصادی
کد خبر: 67407
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام