رئیس پارک ملی گلستان:
حیات وحش پارک ملی در سلامت کامل / روند جمعیت حیات وحش پارک ملی روبه رشد است

رئیس پارک ملی گلستان گفت: در حال حاضر به دلیل حفاظت و مراقبت هایی که توسط محیط بانان و مردم از منطقه حفاظت شده پارک ملی گلستان انجام می شود، حیات وحش این پارک در سلامت کامل به سر می برند.

 

مهدی تیموری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گلستان فردا، اظهار کرد: سه عامل مهم امنیت، آب و غذا از مهم ترین دلایلی هستند که سلامت حیات وحش پارک ملی را تضمین می کنند و در چند سال اخیر با رسیدگی های مداوم به حیات وحش پارک ملی علاوه بر سلامت بر تعداد حیات وحش آن نیز افزوده است.

وی افزود: به دلیل وجود اکوسیستمی که در پارک ملی وجود دارد حیات وحش این پارک مشکلی در رابطه با تغذیه ندارند و امنیت آنان به دلیل کشت زنی های مداوم محیط بانان و همکاری جوامع محلی نسبت به گذشته بسیار بهتر شده که همین امر هم موجب افزایش تعداد آنان می شود.

تیموری ادامه داد: با توجه به اینکه سال گذشته همه استان های کشور درگیر کم آبی  بودند اما به دلیل اقداماتی چون بهسازی قنات ها و چشمه ها و بازسازی آبشخورها حیات وحش این پارک با مشکل کم آبی و یا بی آبی روبرو نبودند و تلفاتی هم مبنی بر کمبود آب و یا خشکسالی در این عرصه نداشته ایم و یکی از استان های پیشرو در این حوزه بوده و هستیم.

رئیس پارک ملی گلستان با اشاره به اینکه تعداد حیات وحش این پارک افزایش چشمگیری داشته است، بیان کرد: به دلیل حمایت های مالی ، شورای راهبری و همراهی مسئولان استانی و مشارکت مردم در حفاظت از پارک و کاهش چشمگیر شکار و افزایش زاد و ولدها جمعیت حیات وحش پارک افزایش داشته است.

وی افزود: نزدیک به 10 هزار راس قوچ میش، کل بز و آهو داریم که پیش بینی می شود امسال کل بزها تا 2هزار راس و آهو تا 400 راس افزایش یابد.

تیموری گفت: ایجاد زیر ساخت های مناسب برای پارک ملی بخصوص در حوزه اطفای سریع به موقع آتش سوزی ها که معمولا بخش زیادی از آن عامل انسانی دارد از دیگر دلایل مهم کاهش تلفات حیات وحش این پارک است.

وی یکی دیگر از برنامه های اجرائی در این پارک را توجه به سلامت حیات وحش در رابطه با بیماری ها عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه همه دامداری ها و چرای دام ها به خارج از پارک منتقل شده ،تعارضی در پارک دیده نمی شود و از سوی دیگر اقدمات به موقع دامپزشکی استان در رابطه با واکسیناسیون و بازدید های مداوم از دام های نزدیک پارک ملی موجب شده تا حیات وحش پارک از انتقال بیماری در امان بوده و تلفاتی نداشته باشد.

به گفته وی اقدامات مراقبت از سلامت حیات وحش نه فقط در گلستان که از سوی استان های سمنان و خراسان شمالی که بخش از پارک ملی در این استان ها واقع شده نیز انجام می شود.

 

بر اساس مطالعات انجام شده ، پارک ملی گلستان با حدود 90 هزار هکتار وسعت در شرقی ترین نقطه گلستان قرار دارد  و نخستین پارک طبیعی ثبت شده ایران در فهرست یونسکو است و بیش از 50 درصد از جانوراپستاندار ایران را در خود جای د اده است.

گونه هایی مانند خرس، مرال، کوزن، قوچ و میش ، کلبز، آهو ، پلنگ و گرگ  از مهم ترین گونه های جانوری آن به شمار می رود .

 

 

  21 خرداد 1401
بخش : مینودشت / محیط زیست
کد خبر: 67065
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام