مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان:
رودخانه های استان گلستان پیش از سیل اخیر لایروبی شدند

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان از لایروبی رودخانه های استان خبر داد و گفت: در 5 سال اخیر یک هزار و 116 کیلومتر از رودخانه های استان لایروبی شده است.

به گزارش گلستان فردای ایران (گلستان فردا)ی ایران (گلستان فردای ایران (گلستان فردا)) به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان مهندس علی نظری، افزود: قبل از سیلاب اخیر نیز انتهای گرگانرود به طول 7 کیلومتر لایروبی شده بود.
وی با بیان این نکته که در رودخانه قره سو نیز لایروبی ها انجام شده بود، اضافه کرد: نبود شیب در رودخانه گرگانرود عامل اصلی افزایش آب و کاهش سرعت تخلیه آب در شهرهای آق قلا و گمیشان بوده، این موضوع ارتباطی با لایروبی رودخانه ها ندارد.
وی ضمن اشاره به لایروبی انتهای رودخانه گرگان رود، افزود: با این اقدام به دبی و سرعت جریان آب اضافه کردیم ضمن اینکه متعاقب آن چند شاخه فرعی هم برای خروج آب در منطقه ایجاد کردیم.
مهندس نظری با اعلام این مطلب که سطح آب در شهرستان آق قلا به میزان قابل توجهی فروکش کرده، افزود: در کمربندی آق قلا چند برش ایجاد کردیم  تا این آب به سمت شمال و شمال غرب شهر هدایت شده و سیلاب وارد دشت شود.
 وی ضمن یادآوری این نکته که عدد ورودی سیلاب به دشت بالا دست آق قلا، عدد بزرگی است، اضافه کرد:  بیش از 600 متر مکعب در ثانیه از انتهای سد وشمگیر وارد دشت شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان ادامه داد: برای مدیریت این سیلاب، گذری جدید در چند نقطه ایجاد کردیم. تا بخشی از این آب به سمت شمال هدایت شده و تبدیل به سیلاب دشت شود.
وی با اشاره به ایجاد فیوز برای تقسیم آب در بصیر آباد ، افزود: برنامه ریزی لازم برای زمانی که آب به گمیشان برسد انجام شده بود؛ 3آبراه در قسمت های شمال، میانی و جنوب داشتیم که در نشستی با دوستان ارتش و سپاه این اقدام به آنها محول شد.
مهندس نظری امکان مدیریت سیلاب دشت را قدری دشوار خواند و اضافه کرد: اگر بخواهیم سیلاب را مدیریت کنیم در سیلاب دشت امکانش وجود ندارد اما برای اینکه داده را منطقی کنیم چندین سورتی پرواز بر فراز آب هایی که سیلاب دشت شده، انجام دادیم.
به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان، در رودخانه گرگانرود آنچنان آبزدگی به بیرون نداشتیم اما سیلاب دشت بخش وسیعی از منطقه را فرا گرفته که باید آرام آرام تخلیه شود.
وی ایجاد گذرگاه در پایاب گمیشان و  انتهای چند کانال را از جمله راهکارهای خروج از این وضعیت اعلام کرد و گفت:
ظرفیت محدود تالاب گمیشان مشکل دیگری بود که حین کار با آن مواجه شدیم.
مهندس نظری ادامه داد: پیش از این با مشورت ارتش و سپاه تصمیم گرفته شد که انتهای کانال ها به سمت تالاب باز شود که در نهایت به کاهش سیلاب کمک کرد.
وی با بیان اینکه زمانی که آبگذری رودخانه ها کمتر شد مردم در بالادست آق قلا کانال های ایجاد شده برای پخش سیلاب را پر کردند ، گفت: ما تاکید کردیم که از گنبد تا گمیشان هر اتفاقی که افتاد و هرکار مهندسی که ایجاد شد بگذارید به همین صورت بماند چرا که برفآب  و .. را پیش بینی می کردیم.
مدیرعامل آب منطقه ای گلستان خاطر نشان کرد: در آق قلا فیوزها دوباره تخلیه و آب به سمت شمال آق قلا که آبگذری آن داخل شهر کمتر است، هدایت شد.
به گفته مهندس نظری ، ابگرفتگی بخش هایی از شهر آق قلا توسط نیروهای ارتش و سپاه، با پمپ و سایر ادوات مشابه وارد گرگانرود می شود  و با این روند شهر ظرف روزهای آینده همچنان آب داخل شهر کاهش می یابد.
مهندس نظری در پاسخ به این سوال که علت عدم لایروبی سدهای استان چه بود، گفت: لایروبی سد معنایی ندارد؛ در هچ جای دنیا  لایروبی کردن سدها اقتصادی نیست .
وی در توضیح کارکرد سد وشمگیر، خاطر نشان کرد: سد وشمگیربالغ بر 50 سال در حال بهره برداری می باشد وعلیرغم پیش بینی عمر 30 ساله ، 18 سال هم اضافه کاری کرده است علیرغم مطالعات انجام شده وتصویب وداشتن ردیف اعتباری سالیانه، بخشی از عملیات اجرائی آن انجام و به لحاظ تخصیص ناکافی اعتبار عملیات اجرائی باقی مانده دارد. که امیدواریم با تخصیص اعتبار مناسب باقی مانده عملیات هم بسرعت صورت پذیرد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان این نکته که قبل از وقوع سیلاب، خروجی های سد وشمگیر را به سمت کانال های آبیاری هدایت کردیم، افزود: با رها سازی آب از سد وشمگیر به سمت شمال در چند نقطه،  که موجب هدایت آب به مقدار 20 متر مکعب در ثانیه محاسبه شده است.
وی اضافه کرد: سد نیمه تمام آقدکش که برای کنترل سیلاب آق قلا انجام شد و با فیوزی که ایجاد کردیم باعث شد حدود 60 متر مکعب در ثانیه آب را از آن عبور دادیم  و ما اقدامات تامینی را قبل از آنکه آب به شهر برسد انجام دادیم و اگر دبی  آبی که در سد وشمگیر داشتیم وبا این عدد وارد آق قلا می شد این شهر را نابود می کرد.
وی با بیان اینکه مردم می پرسند که  خروج سیلاب و آب کی تمام می شود، بیان کرد: شیب سه دهم یعنی آب راکد ولی تمهیداتی  در استان برای هدایت سریعتر آب به سمت دریا اندیشیده شده  و در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان در خاتمه گفت: جا دارد از مردم خوب و با همت استان و شهرهای سیل زده کلیه عزیزان نیروهای مسلح  و بخش خصوصی واعضای محترم ستاد های بحران و فرمانداران وهمکاران خوب در آب منطقه ای تشکر و قدردانی نمائیم.

  14 فروردین 1398
بخش : جامعه
کد خبر: 61562
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام