مدیر کل دفتر امور روستائی و شوراهای گلستان:
گلستان رتبه دوم کشور در جمعیت روستانشین را دارد

مدیر کل دفتر امور روستائی و شوراهای استانداری گلستان گفت: براساس سرشماری سال 95بالغ بر 47 درصد جمعیت استان در روستا زندگی می کنند و بر همین اساس گلستان رتبه دوم کشور در جمعیت روستانشینی را به خود اختصاص داده است.

علی نصیبی در گفت و گو با خبرنگار گلستان فردا، اظهار کرد: گلستان دارای یک هزار و ۵۲ روستا است که از این تعداد ۹۰۵ روستا دارای شورا و ۹۰۷ روستا دارای دهیاری هستند که تعداد ۱۴ روستای دیگر مجوز تاسیس دهیاری در آنها از سوی وزارت کشور صادر شده است که تعداد آن ها به ۹۲۱ روستا خواهد رسید.

وی افزود: در سال های اخیر اقدمات توسعه ای زیادی در روستاهای استان انجام شده به گونه ای که صد درصد روستاها از امکانات گاز، برق و تلفن برخودارند و فقط در زمینه لوله کشی آب شرب مشکل داریم.

نصیبی ادامه داد: در حال حاضر فقط ۷۴ درصد روستاهای استان تحت پوشش آب و فاضلاب هستند و هنوز مابقی وستاها در زمینه تامین آب شرب مشکل دارند.

وی با بیان اینکه منکر کمبودها و مشکلات در روستاها نیستیم ، بیان کرد: معتقدیم به رغم اقدامات انجام شده باید کارهای عملیاتی و جهادی بیشتری برای این قشر توانمند و زحمت کش انجام شود.

مدیر کل دفتر امور روستائی و شوراهای استانداری گلستان گفت: در سنوات گذشته جمع آوری پسماندها ، خط تلفن و دیگر موارد عمرانی از مشکلات روستائیان بود که در سال های اخیر با اقداماتی که انجام شده تعداد زیادی از روستاها از خدماتی چون آسفالت، خانه بهداشت، جمع آوری پسماندها و حتی اینترنت بهره مند شده اند.

وی با اشاره به اینکه مطالبات روستائیان تغییر پیدا کرده است، اظهار کرد: امروز مطالبات آنها درخواست استفاده از اینترنت پرسرعت ۴G است و امید داریم این اتفاق نیز به زودی در روستاها رقم بخورد.

نصیبی در ادامه از اجرای طرح های نیمه تمام گذشته در روستاها خبر داد و گفت: سیاست توسعه روستاها بر این قرار گرفته تا به جای وعده و یا اجرای طرح های جدید، طرح های نیمه تمام را در روستاها به اتمام برسانیم.

وی در رابطه با افزایش بودجه دهیاری ها در روستاها هم گفت: سال گذشته بودجه دهیاری ها ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد و امسال نیز این رقم به ۴۰ درصد افزایش خواهد یاقت.

نصیبی ادامه داد: دهیاری ها نباید فقط به کمک های دولتی اکتفا کنند، بلکه باید به دنبال درآمدهای پایدار در روستاها باشند.

وی گفت: با اجرای طرح های جدید از جمله اعطای وام های کم بهره با دوره تنفس با اعمال سود۴درصد در مناطق مرزی و سود ۶ درصد در روستاها، سعی در ایجاد توسعه اقتصادی روستاها داشته ایم.

نصیبی افزود: راه اندازی کارگاه های تولیدی در مناطق روستائی با تسهیلات ارزان قیمت، از جمله اهدافی بوده که اجرائی شده و در این راستا ۴ بانک عامل مسئول این پرداخت ها هستند و تا کنون ۴۸۰ میلیارد تومان وام های کم بهره به طرح های اقتصادی روستائی اعطا شده است.

وی با بیان اینکه نگاه ما به روستاها فقط عمرانی نیست و اقتصادی هم هست، عنوان کرد: ما به دنبال ایجاد طرح های اقتصادی با درآمد پایدار در روستاها هستیم اما این مساله با همت و انگیزه خود روستائیان امکان پذیر است و دستگاه های متولی می توانند از طریق اعطای وام و اجرای طرح های عمرانی کمک کننده باشند.

نصیبی گفت: روستاهای عطاآباد، ۵ پیکر و سیاه رودبار از نمونه بارز روستاهای موفق در زمینه اشتغازایی هستند که مسیر توسعه و درآمد پایدار را دنبال می کنند به گونه ای که برای تامین نیروی کار نیازمند خارج روستا هستند.

وی با اشار به اینکه دولت باید تسهیل کننده باشد نه اینکه در امورات روستاها دخالت کند، بیان کرد: صدور مجوز، آموزش ، تامین امکانات اولیه و کمک به برند سازی و بازریابی از جمله کمک هایی است که دستگاه های متولی در کنار تلاش روستائیان برای رسیدن به درآمد پایدار، می توانند به روستائیان ارائه دهند.

مدیر کل دفتر امور روستائی و شوراهای استانداری گلستان اذعان کرد: در حال حاضر تعداد ۶۰ روستا در استان به دلیل ایجاد اشتغالزایی، مهاجرت معکوس داشته اند و امید داریم در سال آینده این رقم به ۱۰۰ روستا افزایش پیدا کند.

  15 تیر 1400
بخش : جامعه
کد خبر: 64539
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام