مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان مطرح کرد:
نقش موثر تعاونی‌ها در کاهش فشارهای اقتصادی

نقش موثر تعاونی‌ها در کاهش فشارهای اقتصادی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با اشاره به تحریم ها، گفت: اگر بتوانیم از ظرفیت تعاونی ها در جهت صحیح استفاده کنیم و منابع هدر رفت تعاونی ها را در جهت تولید و توزیع عدالت محورانه امکانات بین اعضا سوق دهیم، بخشی از فشارهای اقتصادی کمتر خواهد شد.

به گزارش گلستان فردای ایران (گلستان فردا)ی ایران (گلستان فردای ایران (گلستان فردا)) ؛ سعید مازندرانی در نشست تخصصی «تحلیل و بررسی نقش و جایگاه الگوی بین المللی تعاون و نظام کسب و کارهای تعاونی در توسعه اقتصادی و اجتماعی گلستان» اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه سهم تعاون در تولید ناخالص ملی 25 درصد در نظر گرفته شده اما هنوز نتوانستیم به اندازه ای که شعار می دهیم از توانایی های تعاونی ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به راکد و نیمه فعال بودن تعداد زیادی از تعاونی ها، افزود: مشکلات تعاونی ها بیشتر از اینکه به عوامل بیرونی از جمله تسهیلات بانکی و قوانین و مقررات و عدم هماهنگی بین دستگاه های دولتی و بخش تعاون مرتبط باشد، به مسائل داخلی تعاونی ها باز می گردد.

مازندرانی، کم بودن میزان بهره وری فعالیت های تعاونی را یکی از مهم ترین آسیب های تعاونی ها دانست و گفت: بازده تعاونی ها نسبت به بخش خصوصی پایین تر است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان یادآور شد:‌ تعاونی که نتواند از سرمایه های خرد افرادی که در کنار یکدیگر جمع شدند، یک باز آفرینی ثروت انجام دهد، بعد از مدتی اگر دولت حمایت های خودش را از آن بگیرد، راکد می شود.

وی، باور نداشتن تعاونی ها به توانایی های خود را دیگر آسیب تعاونی ها دانست و یادآور شد: تعاونی ها باید با یکدیگر ارتباط داشته باشند و محصولاتی که عرضه می کنند با همکاری یکدیگر به ارزش افزوده بیشتر تبدیل کنند. در حال حاضر این زنجیره وجود ندارد.

مازندرانی با بیان اینکه بیش از 2600 تعاونی فعال در استان داریم، گفت: 12 تعاونی مرزنشینان در استان با 188 هزار عضو داریم که بیش از 10 درصد جمعیت استان را شامل می شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان خاطرنشان کرد: در دنیای امروز باید از خرید و فروش های سنتی و تعاملات رو در رو به سمت استفاده از فضای مجازی و بازاریابی داخل و خارج از شبکه ای رفت.

وی با تاکید بر اهمیت مدیریت در تعاونی ها، اظهار کرد: اعضای تعاونی نباید معیارهای سنتی را در انتخاب مدیران تعاونی در نظر بگیرند و افرادی را انتخاب کنند که صاحب ایده باشند.

مازندرانی با بیان اینکه‌ علت اصلی مشکل تعاونی ها، فرهنگ سازی است تصریح کرد: در جامعه ما فرهنگ تعاون وجود ندارد. ما به انجام کارگروهی اعتقاد زیادی نداریم و منافع فردی را بر منافع جمعی اولویت می دهیم. برگزاری این نشست ها و همایش ها و تبادل تجربیات تعاونی های موفق می تواند ما را در بهبود این وضعیت کمک کند.

نشست تخصصی تحلیل و بررسی نقش و جایگاه الگوی بین المللی تعاون و نظام کسب و کارهای تعاونی در توسعه اقتصادی و اجتماعی استان گلستان با همکاری جهاددانشگاهی استان گلستان و اداره کل تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی گلستان در سالن رشد دانشگاه برگزار شد.

  23 اسفند 1397
بخش : اقتصادی
کد خبر: 61343
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام