سیل در گلستان در سال ۹۰ پیش‌بینی شده بود

پژوهشی که احتمال سیل در گلستان را در سال ۹۰ پیش بینی کرده و نسبت به توسعه شهری در این استان هشدار داده بود.

سیل در گلستان در سال ۹۰ پیش بینی شده بود

در سال ١٣٨٩ قرارداد طرحی پژوهشی با عنوان «مدیریت سیل با بهره گیری از سامانه های GIS و RS در استان گلستان» میان سازمان نقشه برداری کشور و استانداری گلستان منعقد شد. دکتر علیرضا قراگوزلو دانشيار آموزشكده فني نقشه برداري و مشاور آمایش سرزمین و محیط زیست رئیس سازمان_نقشه_برداري_كشور مجری اين طرح بود که نتایجش را پس از یکسال ضمن ارائه به استانداری گلستان –در دوره استانداری مهندس محمودزاده- در قالب کتابی با عنوان «مدیریت بحران و سیل با استفاده از سامانه‎های اطلاعات مکانی» منتشر کرد.

▫️هدف از این پژوهش، مدیریت سیل با بهره گیری از سامانه‌های GIS و RS در استان گلستان بود که کارکرد GISدر مدیریت سیل، قبل از حادثه و حین حادثه و بعد از بحران را به وضوح نشان می‎داد.

▫️در این پژوهش با استفاده از داده‎های مکانی، تصاویر ماهواره ای و مدلسازی در محیط GIS، مناطق پر خطر پهنه بندی شدند. نقشه های تهیه شده در حوزه گرگانرود در محیط GIS با توجه به اطلاعاتی که از پردازش تصاویر ماهواره‌ای اخذ شد و مدل‌های تحلیل بحران سیل، آنالیز و پهنه‌های خطر طبقه بندی شدند. نتایج حاصل از آنالیزهای پیچیده مکانی و ترکیب داده‎های ماهواره ای و توصیفی و تحلیل های آماری حاکی از گستردگی محدوده در خطر، در مناطق وسیعی از استان گلستان به ويژه حوزه گرگانرود بود و نشان می‎داد که این مناطق در معرض سیل قرار دارند. بخش مهم دیگر این پژوهش، طبقه بندی خطر سیل در این حوزه گسترده بود و نسبت به توسعه شهری در مناطق پهنه بندی شده، هشدار داد شد و توصيه شده بود که هرگونه بهره برداري از منابع طبيعي در اين مناطق، بايد با ملاحظات خاصی توام باشد.

▫️بر این اساس به استانداری گلستان پیشنهاد شد که اولا به این نتایج در توسعه شهری توجه شود و ثانیا برای مدیریت سیل در این استان و انجام کارهای پژوهشی و مدلسازی احتمال وقوع سیل، سرمایه گذاری لازم صورت پذیرد.

  7 فروردین 1398
بخش : حوادث
کد خبر: 61454
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام