هشدار دامپزشکی گلستان در رابطه با بیماری تب کریمه کنگو

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی گلستان در رابطه با بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش گلستان فردا، محسن عبدالوند معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان گلستان، نسبت به رخداد بیماری تب کریمه کنگو هشدار داد و گفت: با فرا رسیدن فصل گرما احتمال سرایت و انتقال بیماری‌های مشترک دام و انسان از طریق گزش کنه، تماس مستقیم با خون یا لاشه حیوان آلوده به انسان سالم افزایش پیدا می‌کند.

او با اشاره به اینکه مخزن اصلی ویروس تب کریمه کنگو در طبیعت، کنه‌ها هستند، افزود: در حیوانات، ویروس بدون علائم و در برخی مواقع با تب چند روزه مشاهده می‌شود، اما در انسان باید مراقبت‌های خاص انجام شود و در صورت قصور و کوتاهی منجر به مرگ و میر هم می‌شود.

عبدالوند ادامه داد: دامداران، روستاییان و سایر افرادی که در تماس مستقیم با دام هستند، باید به طور ویژه دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

او ادامه داد: با گرم شدن هوا و کاهش بارندگی در ماه‌های آینده به دامداران توصیه می‌شود که نسبت به سم پاشی در جایگاه‌های دامی اقدام کنند.

عبدالوند با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۷۵۰ هزار مترمربع از جایگاه‌های دام و تعداد ۴۵۰ هزار راس دام سم پاشی شد که با توجه به محدودیت اعتباری دستگاه‌های دولتی، بسیاری از این امور توسط دامداران به صورت مداوم باید انجام شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان گلستان با تاکید بر نگهداری لاشه دام به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از کشتار در پیش سرد گفت: نگهداری حداقل ۲۴ ساعت در  پیش سرد کن خطر ویروس احتمالی را از بین می‌برد.

او افزود: توصیه می شود خانوار‌ها تمامی فرآورده‌های خام دامی همچون گوشت، مرغ و ماهی را از مغازه و قصابی‌های معتبر خریداری کنند، ضمن اجتناب از کشتار غیر مجاز دام، برای اطمینان بیشتر گوشت را بلافاصله پس از خرید مصرف نکنند و حداقل گوشت را ۲۴ ساعت و جگر را ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری کنند.

  21 اردیبهشت 1400
بخش : سلامت
کد خبر: 64344
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام