مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان:
اعتبارات بیابان زدایی به 8 میلیارد تومان افزایش یافت/ کاهش حریق جنگل ها

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان گلستان گفت: اعتبارات بیابان زدایی امسال به 8 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که این رقم در سال گذشته یک میلیارد و 300 میلیون تومان بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری- تحلیلی گلستان فردای ایران (گلستان فردا)ی ایران (گلستان فردای ایران (گلستان فردا))ی ایران، ابوطالب قزلسفلو در بازدید از سازه های آبریز دهنه محمد آباد کتول، ضمن گرامیداشت روز خبرنگار و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مهم ترین فعالیت های اداره کل منابع طبیعی استان، بحث اجرای طرح های آبخیزداری و منابع طبیعی است که اعتبار آن ارز صندوق توسعه ملی و اعتبارات استانی تامین می شود.

وی افزود: سال گذشته از محل این اعتبارات 17 میلیارد و 200 میلیون تومان برای اجرای طرح های آبخیزداری، جنگلکاری ، اصلاح و احیای مراتع و کاداستر و فعالیت های آموزشی و ترویحی در زمینه حفظ منابع طبیعی تخصیص یافت.

قزلسفلو ادامه داد: از محل اعتبارات استانی حدود 7 میلیارد تومان هم به این طرح ها اختصاص داده شد که جمعا مبلغ 20 میلیارد و 500 میلیون تومان به اجرای طرح های گفته شده از جمله آبخیزداری تخصیص داده شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با بیان اینکه امسال این اعتبارات با توجه به رتبه بندی افزایش یافته است، اظهار کرد: مبلغ 30 میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری، اصلاح و احیا جنگل ها و مراتع، تسهیل گری و کاداستر در نظر گرفته شده که  مبلغ 15 میلیارد تومان هم با موافقت نامه ای که به امضای استاندار و ریاست سازمان جنگل ها و مراتع رسیده است، در نظر گرفته شده است که امید داریم این اعتبارات به زودی به این سازمان تخصیص یابد.

وی افزود: با توجه به اینکه تخصیص این منابع به صورت نقدی است و اوراقی نیست در نتیجه اجرای طرح ها به تعویق نمی افتد و در حال حاضر مبلغ 12 میلیارد و 700 میلیون تومان این منابع تخصیص پیدا کرده که در زمینه فعالیت های آبخیرداری هزینه می شود.

قزلسفلو با بیان اینکه مجموع اعتبارات مصوب این اداره کل در سال گذشته حدود 44 میلیارد تومان  از منابع استانی و ملی بود که از این مقدار  نزدیک به 48 درصد آن اعتبارات استانی  و 60 درصد از اعتبارات ملی بوده است.

وی در ادامه با اشاره به کاهش حریق جنگل ها و مراتع در سال جاری گفت: سال گذشته 159 مورد حریق داشتیم که در 5 ماهه امسال به 43 کاهش داشته است و این مساله به دلیل ترویج برنامه های آموزشی ، فضای مجازی، اطلاع رسانی خبری، احداث آتش برها، همکاری پلیس، فرمانداران، رئیس کل دادگستری گلستان، و استانداری بوده است.

قزلسفلو گفت: سال گذشته 272 هکتار اعم از 170 عرصه جنگلی و 102 هکتار عرصه مرتعی خسارت دیدند که این میزان امسال به 42 هکتار کاهش یافته است.

مدیر کل منابع طبیعی گلستان در رابطه با خلع ید از منابع طبیعی در گلستان هم اظهار کرد: طی 6 سال اخیر 365 هکتار از اراضی جنگلی و 4 هزار و 442 هکتار اراضی مرتعی استان با حکم قضائی خلع ید شده است  و با توجه به اینکه طبق قانون این اداره کل ضابط قضائی است و مستقیم می تواند در بحث خلع ید با متخلفان برخورد کند ، در همین رابطه نیز 149 مورد رفع تصرف داشته ایم.

وی افزود: از سال گذشته تا کنون70 هکتار از  133 هکتار از منابع ملی که توسط بنیاد علوی سند هم داشت و اداره کل منابع طبیعی بر سر همین مساله با بنیاد علوی اختلاف داشت، که با کمک اداره ثبت و اسناد و دادگستری به منابع طبیعی بازگردانده شد و سند آن ها باطل شد.

قزلسفلو ادامه داد: ارزش ریالی این زمین ها بیش از 3 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است که حدود 5 برابر اعتبارات استانی است و 66 هکتار دیگر آن نیز با همکاری اداره ثبت و دادگستری در حال پیگیری و باز پس گرفته شده است.

مدیر کل منابع طبیعی استان گلستان در ادامه در خصوص طرح خروج دام از جنگل ها و مراتع گفت: ورود دام به داخل جنگل ممنوع است و کسانی که پروانه چرا و دامداری مستمر دارند می توانند در نقاطی که به آنان اعلام می شود دام خود را رها سازی کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه استان 862 هکتار مرتع دارد که از این مقدار 750 هکتار مراتع قشلاقی و 112 هکتار مرتع ییلاقی است و به ازای هر روز چرای غیر مجاز افراد متخلف که دارای پروانه نیستند و دام خود را در جنگل و مراتع رها سازی می کنند، 90 هزار تومان به ازای هر راس دام جریمه در نظر گرفته شده است.

قزلسفلو در رابطه با خسارت های سیل امسال به منابع طبیعی گلستان هم گفت: در سیل اخیر 13 و نیم میلیارد تومان خسارت به مراتع و جنگل ها وارد شده اس که 2 میلیارد و 300 میلیون تومان آن در حوزه طرح های آبخیرداری بوده است.

  17 مرداد 1398
بخش : خبرها / محیط زیست
کد خبر: 62586
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام