زهکشی اراضی تنها وعده‌ روحانی در گلستان که اجرایی شد/ تاثیر محسوس زهکشی برافزایش راندمان محصول گندم و جو در گلستان

اگر چه طی سال‌های گذشته کشاورزان گلستانی، کمتر در برنامه‌های سفر روسای جمهوری کمتر مورد توجه قرار گرفتند، اما در سفر دولت یازدهم، صفحه تازه‌ای از توجه دولت به این بخش رقم خورد.

این رویکرد تازه نبود، جز وعده اجرای طرح زهکشی اراضی کشاورزی، که از آن می‌توان به عنوان بهترین اتفاق آن سفر یاد کرد که خوشبختانه در گلستان محقق شد.
پس از اولین سفر رئیس جمهور دولت تدبیر وامید در گلستان و بین تمامی وعده‌های آن می‌توان اذعان کرد که  تنها طرح زهکشی اراضی کشاورزی آن هم  در محروم‌ترین نقطه گلستان به سرانجام رسید، اما به نظر می‌رسید با توجه به اثرات مثبت طرح، تداوم اجرای آن یک نیاز حیاتی برای مردم منطقه باشد.
اکنون که دوباره رئیس دولت دوازدهم در آستانه حضور در گلستان است، کشاورزان گلستانی ضمن قدردانی از اجرای این طرح، خواستار تدوام اجرای آن در سطح استان به ویژه مناطق نیمه بیابانی و دارای اراضی شور شده‌اند.
البته در مورد کیفیت به ثمر نشستن این طرح انتقاداتی کارشناسی به متولیان اجرای آن وارد است اما با این وجود نمی‌توان از اثرات مثبت این طرح به سادگی گذشت و جا دارد از دولت بابت توجه به این موضوع در استان محروم گلستان تشکر کرد.     
سابقه اجرای جنین طرحی در کشور مسبوق به سابقه است و حتی پیش از انقلاب سازه‌هایی از زهکشی با کیفیتی متفاوت در جنوب کشور اجرایی شده که نشان از اهمیت اینچنین طرحی در کشور دارد و خوشبختانه گلستان نیز از این برنامه بزرگ برخوردار شده است.
بدون تردید زهکشی تاثیر به سزایی در تولید و کیفیت محصول دارد به طوری که حداقل باعث افزایش بالای 50 درصدی تولید محصولاتی از جمله غلات می شود.   

*تداوم زهکشی اراضی زراعی خواسته روشن گلستانی‌ها/ حضور وزیر جهاد کشاورزی در گمیشان
یک کشاورز گمیشانی با اشاره به اثرات زهکشی بر مزارع وی دیگر کشاورزان گمیشانی گفت: در ابتدای اجرای این طرح با توجه به عدم شناخت مناسب از آن، مخالف بودیم که زهکشی اجرایی شود اما با برگزاری کلاس‌های ترویجی به اهمیت این پروژه پی بردیم و اکنون می دانیم که این طرح چه اثراتی مثبتی بر نتیجه برداشت محصولات منطقه داشته است.
آنه محمد قرنجیک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: زمین‌های زراعی بنده در شرایط عادی به دلیل شوری و کم‌آبی شرایط بسیار بدی داشت و تقریبا از بابت آن عایدی نداشتم و در بهترین حالت بین 500 تا یک تن محصول جو برداشت می کردم.
وی ادامه داد: خوشبختانه با اجرای پروژه زهکشی، اکنون در همان زمین بین 2.5 تا سه هکتار محصول برداشت می‌کنم که طبق صحبتی که کارشناسان کشاورزی داشتند، حتی همین میزان برداشت هم در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.
فرماندار شهرستان گمیشان  با اشاره به اقدامات دولت در جهت حمایت از کشاورزان خاطر نشان کرد: زهکش اراضی سطح شهرستان یکی از اقدامات دولت مهم و ماندگار دولت در منطقه بوده که در این راستا تاکنون قریب به 33هزارهکتار اراضی شهرستان زهکشی شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، امیر شیر توماج با تاکید بر فواید اجرای زهکشی اراضی گفت: سال 1396شهرستان با وسعت اراضی بیشتر تنها 38 هزارتن جو به دست آورد، در سال جاری نیز با عملیات زهکشی اراضی، این میزان برداشت به ظرفیت 100 هزار تن رسید که حکایت از افزایش حدود سه برابری محصولات بوده است.
وی  خاطرنشان کرد: اجرای زهکش اراضی شاخص‌ترین اقدام انجام شده در حوزه کشاورزی شهرستان محروم گمیشان است.
توماج، کشاورزی را از مشاغل اصلی مردم منطقه قلمداد کرد و تصریح کرد: باید اقدامات انجام شده در بخش کشاورزی منطقه به گونه‌ای باشد تا مردم میزان افزایش راندمان تولید محصولات خود را به خوبی احساس کنند، که البته چنین هست.
وی یادآور شد: بسیاری از کشاورزان و علمای منطقه از دولت بابت طرح زهکشی اراضی تشکر می‌کنند و از ما می خواهند که از دولت بابت چنین طرح ارزشمندی تشکر کنیم.
فرماندار شهرستان گمیشان، با شااره به حضور وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان گمیشان اذعان کرد: این حضور مطمئنا به واسطه توفیقی است که دولت در عرصه اجرایی طرح های کشاورزی و آبزی‌پروری شهرستان به دست آورده و امیدواریم این حضور ارزشمند برکات دیگری را ازآن این شهرستان محروم و کم توسعه یافته کند.
توماج یادآور شد: افتتاح طرح‌های زهکشی و پرورش میگو و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های کشاورزی و شیلات از برنامه‌های این سفر کاری وزیر جهاد کشاورزی به گمیشان خواهد بود.
وی متذکر شد: طرح‌های دولت در حوزه کشاورزی و آبزی‌پروری طی این سال‌ها شرایط خوبی را برای شهرستان ایجاد کرده که خواستار تداوم و توسعه این پروژه‌ها هستیم و البته با توجه به تاکیدات و حمایت استاندار گلستان امیدواریم اتفاقات خوبی در این زمینه برای شهرستان روی دهد.

*لزوم توجه دولت به پروزش میگو و ماهیان خاویری در گمیشان/ مصوبه‌های اثرگذار دولت در بخش کشاورزی خواسته کشاورزان گلستانی
همچنین معاون فرماندار گمیشان با اشاره به حضور احتمالی وزیر جهاد کشاورزی در این شهرستان، ابراز امیدواری کرد، این حضور، اثرات مثبتی بر توسعه شهرستان به ویژه فعالیت کشاورزان منطقه بر جای گذارد.
سید علیرضا حسینی در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان افزود: برنامه زهکشی اراضی در شهرستان گمیشان، یک اقدام جهادی است که با تکیه بر دانش حوزه آب و خاک، شرایط خوبی را در عرصه کشاورزی شهرستان محروم گمیشان ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: این عملکرد مناسب، مرهون حرکت با برنامه وزارت جهاد کشاورزی، زحمات جهاد کشاورزی استان و شهرستان و پیگیری‌های فرماندار شهرستان و همراهی ائمه جماعات منطقه بوده است که برای به بار نشستن آن تلاش بسیاری به خرج داده‌اند.
 حسینی ادامه داد: وقتی رضایت کشاورزان این دیار به دلیل عملیات زهکشی در قالب  افزایش راندمان محصول حاصل می‌شود، این بدان معناست که  نتایج همه زحماتی که صرف شده به بار نشسته است و البته انتظار می‌رود دولت هم به تداوم این طرح توجه خاصی داشته باشد
وی با اشاره به موفقیت پرورش میگودر شهرستان گمیشان تصریح کرد: طبیعی است که در این زمینه به ویژه آبزی‌پروری و پرورش ماهیان خاویاری هم خواستار حمایت دولت هستیم که البته گویی این انتظار در سفر وزیر جهاد کشاورزی محقق می‌شود و مردم این منطقه بار دیگر طعم شرین توجه دولتمردان به منطقه محروم گمیشان را خواهد چشید.
تنها چند روز به سفر دکتر روحانی و هیات دولت به گلستان باقی مانده و در این زمان اندک انتظار می‌رود با توجه به اهمیت موضوع کشاورزی و آبزی‌پروری در منطقه، برنامه‌هایی برای توسعه همه جانبه این بخش تهیه کرد تا بتوان از این سفر بهترین بهره را در مصوبات هیات دولت برای توسعه این بخش‌ها در استان فراهم کرد.  

  20 دی 1397
بخش : سیاسی / دولت
کد خبر: 60858
مرجع: فارس
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام