کارشناس مسوول باغبانی اداره جهاد کشاورزی آزادشهر :
آزادشهر در کشت گیاهان داروئی پیشرو است

کارشناس مسوول باغبانی اداره جهاد کشاورزی آزادشهر به خبرنگار ایرنا گفت:استقبال از کشت گساهان داروئی این شهرستان را در کشت این گیاهان پیشرو کرده است.

به گزارش خبرنگار گلستان فردا، اسماعیل صابری اظهار کرد: در ۴۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان گیاه دارویی کشت می‌شود که ۴۰۰ هکتار آن مربوط به زعفران، ۳۰ هکتار سیاه دانه، ۲۰ هکتار گل‌محمدی و ۱۰ هکتار سایر گیاهان است.

اسماعیل صابری افزود: از سال ۸۲ کشت زعفران به صورت تجاری در سطح سه هکتار از اراضی روستای وامنان آزادشهر آغاز شد و هم اکنون به ۴۰۰ هکتار رسیده که با توجه به استقبال خوب کشاورزان طبق برنامه‌ریزی این سطح تا ۱۵ سال آینده به هزار هکتار خواهد رسید.

به گفته وی، در دیگر گیاهان دارویی نیز طبق پیش‌بینی، سطح تولیدات شهرستان در دورنمای ۱۵ ساله به ۵۰۰ هکتار توسعه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه آزادشهر در تولید زعفران رتبه نخست گلستان را دارد، گفت: امسال ۹۰ درصد زعفران برداشت شده از مزارع شهرستان به صورت گل‌تر به تاجران خراسانی با میانگین قیمت هر کیلوگرم ۲ میلیون ریال فروخته شد که در مقایسه با ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار ریال سال قبل افزایش قابل توجهی داشت.

این کارشناس حوزه کشاورزی افزود: هم اینک زعفران در هفت روستای "وامنان، کاشی‌دار، سیب‌چال، نراب، تیل‌آباد، فارسیان و نرگس‌چال" آزادشهر کشت می‌شود و با توجه به درآمد خوبی که امسال عاید کشاورزان شده به طور قطع علاقمندی برای افزایش سطح زیرکشت بیشتر خواهد شد.

صابری ادامه داد: با توجه به وجود امکانات تولید اسانس با ۲ دستگاه عرق‌گیری نیمه صنعتی و خانگی و چندین دستگاه خشک‌کن بخشی از گیاهان دارویی تولیدی در آزادشهر به صورت فرآوری شده در بازار به فروش می‌رسد.

وی از فعالیت ۷۰۰ خانوار آزادشهری در کشت زعفران و ۵۰ خانوار در کشت سایر گیاهان دارویی خبر داد و گفت: امسال بسته به نوع گونه گیاه انتخابی برای کشت از ۴۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد ریال تسهیلات با کارمزد کمتر از هشت درصد و بازپرداخت یک تا ۶ ساله به ازای هر هکتار به کشاورزان پرداخت می‌شود.

صابری افزود: از پنج سال قبل تاکنون بیش از ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات برای کشت گیاهان دارویی با اولویت زعفران به کشاورزان آزادشهری پرداخت شده است.

وی گفت:‌ توسعه بیشتر کشت گیاهان دارویی نیازمند تشکیل تعاونی برای تولیدات مختلف، پیش بینی بازار خرید، معرفی گونه‌های اقتصادی هر منطقه از سوی مراکز علمی و دانشگاهی، تقویت واحدهای فرآوری و حمایت بیشتر دولت برای پرداخت تسهیلات است.

  20 آبان 1400
بخش : آزادشهر / اقتصادی
کد خبر: 65659
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام