مدیر کل شیلات گلستان :
پیش بینی تولید ۱۸هزار تن میگو‌ در گمیشان با اجرای فاز دوم‌

مدیر کل شیلات گلستان گفت: پیش بینی می شود با سرمایه گذاری در فاز دوم مزارع میگو‌ در  ۱۸هزار تن تولید میگو‌ در گمیشان تولید شود.

به گزارش خبرنگار گلستان فردا، اسماعیل جباری امروز در مراسم رها سازی ۱۰۴ میلیون بچه ماهیان خاویاری و استخوانی در رودخانه‌های قره‌سو و گرگانرود همزمان با 4 استان دیگر اظهار کرد: پروژه پرورش ماهیان خاویاری در سد کبودوال علی آباد کتول نیز از دیگر طرح های مهم اقتصاد دریا محور است که با سرمایه گذاری ۳۰۰میلیارد تومانی به زودی اجرا می شود که در آن ۲۵۰ تن گوشت، ۷۰۰ تن خاویار و ۵۰۰هزار بچه ماهی تولید خواهد شد .

وی افزود: امسال زمینی را با همکاری منابع طبیعی آزاد کرده ایم که در آن ۲هزار تن ماهیان خاویاری در ابعاد ۵۵هکتار در چاپاقلی بندر ترکمن تولید خواهد شد و
تا به امروز ۷هزار تن مجوز تولید ماهی در قفس صادر شده است.

جباری گفت: سال گذشته تولید میگو در استان به ۳هزار و ۷۰۰تن رسید که این رقم در دو سال قبل ۴۰۰تن بوده و پیشبینی می شود. امسال این میزان تولید به ۴هزار تن برسد .

وی ادامه داد: لایروبی رودخانه گرگان رود با پیگیری استاندار و مصوبات ریاست جمهوری شهید در فاز اول مبلغ ۶ میلیارد تومان و در فاز دوم‌ ۲میلیارد تومان انجام شده است.

جباری با اشاره به اینکه در مرکز خاویاری شهید مرجانی گلستان نیز ۷۴۰ هزار قطعه بچه ماهی غضروفی تولید شد که در حال رهاسازی به دریا است، یادآور شد: مجوز تولید هفت هزار تن پرورش ماهی در قفس در گلستان صادر شده و ۹۰ درصد سرمایه‌گذاران این بخش بومی هستند و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه نیز برای سرمایه‌گذاری در این بخش اعلام آمادگی کرده است.

وی ادامه داد: با وجود عقب‌نشینی و پسروی دریای خزر با لایروبی سه کیلومتر کانال آبرسان مجتمع پرورش میگو در گمیشان تلاش کردیم شرایط باکیفیت و پایدار را برای پرورش‌دهندگان فراهم کنیم.

مدیرکل شیلات گلستان اضافه کرد: گمیشانی‌ها در سال‌های گذشته برای اشتغال به استان‌های همجوار و مازندران مهاجرت می‌کردند اما اکنون ۱۰ مرکز عمل‌آوری میگو در گلستان فعالیت می‌کند که بسیاری از جوانان و بانوان خانه‌دار و سرپرست خانوار در آن مشغول به کار شدند، امسال نیز با وجود پسروی دریا و نگرانی پرورش‌دهندگان، با حرکت انقلابی و جهادی استاندار گلستان و دیگر مسوولان، تولید میگو رشد قابل توجهی داشته است.

به گفته وی اجرای این طرح در راستای تولید، بهره برداری پایدار و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان ، تامین امنیت غذایی ، تثبیت اشتغال برنامه ریزی شده ساحل نشینان و توسعه تولید بر پایه اقتصاد دریا محور اجرا می شود.

  20 خرداد 1403
بخش : گمیشان / اقتصادی
کد خبر: 70658
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام