مدیرکل شیلات گلستان:
مهمترین دلایل حضور صیادان غیرمجاز در دریا بیکاری است

مدیرکل شیلات گلستان گفت: یکی از مهمترین دلایل حضور صیادان غیرمجاز در دریا  بیکاری است  و باید با ایجاد اشتغال جایگزین مثل پرورش ماهی در دریا و یا راه اندازی مجتمع پرورش میگو زمینه کاهش صیادان غیرمجاز را فراهم آوریم.

به گزارش خبرنگار گلستان فردا، قدس علوی اظهار کرد: پس از گذشت چهار سال از راه اندازی طرح پرورش ماهی در دریا (قفس و پن) این طرح همچنان در حال توسعه در استان است به طوری که و در زمان حاضر حدود ۷۰ سازه (نصب شده و در حال ساخت) قفس و پن در دریا وجود دارد که قفس های نصب شده ظرفیت تولید ۲۵۰ تن ماهی در آبهای استان را دارد.
وی با اشاره به توسعه این طرح در استان اظهارداشت: پیش بینی می شود در افق ۱۴۰۴، تولید ۷۰۰ تن ماهی را در دریا شاهد باشیم البته مطالعات نشان می دهد محدوده دریایی گلستان آمادگی تولید هشت هزار تن ماهی را دارد.
وی ادامه داد: در کنار پرورش ماهی در دریا، آب را به ساحل هدایت کردیم و تنها مجتمع پرورش میگو شمال کشور را در شهرستان گمیشان در سطح ۱۰ هزار هکتار اجرا کردیم و برغم بروز بیماری لکه سفید در سال ۹۸ امسال در اقدامی منحصر به فرد در دنیا با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی توانستیم این بیماری را امسال ریشه کن کنیم و در مزارعی پاک به پرورش میگو با کیفیت ادامه می دهیم.

احداث بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان خاویاری
مدیرکل شیلات گلستان خاطرنشان کرد : هم اکنون هزار و ۲۰۰ نفر در مجتمع پرورش میگو گمیشان به کار مشغول هستند.
وی افزود: همچنین شروع عملیات اجرایی بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان خاویاری ۵۰۰ هکتاری سه ماه پیش با کلنگ زنی چهار مزرعه به صورت آزمایشی آغاز شد که این مجتمع قابلیت تولید چهار هزار تن گوشت ماهی خاویاری و ۳۶۰ تن خاویار را دارد و می تواند به عنوان یکی از بزرگترین ظرفیت های اشتغال زایی استان مطرح شود

وی با ارائه آماری در خصوص تولید و صادرات و ارزآوری میگو طی سال اخیر افزود: در سال ۹۷ با تولید بیش از 2 هزار و ۵۰۰ تن میگو از مزارع و آب‌بندان های پرورش میگوی گمیشان موفق به ارزآوری ۱۲ میلیون دلار شدیم که عمده این محصول به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و آسیای شرقی صادر شد.

به گفته قدس علوی در سال ۹۸ به سبب شیوع بیماری لکه سفید در مزارع میگوی شاهد کاهش چشمگیر تولید در بزرگ‌ترین واحد آبزی‌پروری استان بودیم و برداشت میگو در استان ۸۰ درصد کاهش داشت که این امر درآمدهای ارزی و ریالی ناشی از تولید میگو را به رقم یک‌ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار کاهش داد.

گلستان رتبه چهارم تولید ماهیان گرم آبی در کشور

مدیرکل شیلات استان گلستان افزود: در گلستان بالغ‌بر ۷۵۰ مزرعه پرورش انواع ماهیان گرم آبی در سطح ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار وجود دارد و با این حجم از تولید رتبه چهارم تولید ماهیان گرم آبی را در کشور به نام خود ثبت کرده است.

ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد گلستان اولویت اداره‌کل شیلات

وی با اشاره به جایگاه مهم تولید ماهیان خاویاری در اقتصاد کشور گفت: پرورش ماهیان خاویاری جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی شیلات گلستان است که با توجه به کاهش چشمگیر این گونه ارزشمند دریای خزر، تلاش‌های گسترده‌ای در گلستان، به عنوان خاستگاه ماهیان خاویاری کشور، برای رونق دوباره این صنعت در حال انجام است.

قدس گفت: در همین راستا راه اندازی مزارع منفرد پرورش ماهیان خاویاری در شهرستان‌های مختلف استان و ایجاد مجتمع پرورش ماهیان خاویاری در گمیشان، برای ایجاد اشتغال، کاهش صید غیرمجاز و رونق اقتصاد منطقه، در اولویت شیلات قرار دارد.

  12 مهر 1400
بخش : گمیشان / اقتصادی
کد خبر: 65058
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام