مراسم گرامیداشت «محمدامین میرفندرسکی» با حضور مسئولان استانی در گرگان برگزار شد

با حضور مسئولان استانی، مراسم گرامیداشت «محمدامین میرفندرسکی» استاد معماری ایران، در گرگان برگزار شد.

به گزارش گلستان فردای ایران (گلستان فردا)ی ایران (گلستان فردای ایران (گلستان فردا)) ؛ عصر پنج شنبه، با حضور مسئولان استانی، مراسم گرامیداشت «محمدامین میرفندرسکی» استاد معماری ایران، در موسسه فرهنگی میرداماد گرگان برگزار شد.

رئیس بنیاد نخبگان استان گلستان، در این مراسم اظهار کرد: تکریم و الگوسازی رفتاری است که بنیاد نخبگان بر آن تمرکز دارد.

ابوالقاسم خزائیان افزود: علاوه بر تکریم، این مراسم ارج نهادن به کار خیر و اشاعه امر به معروف است. تقدیر از مخلوق خداوند به نوعی شکر خداوند هم محسوب می‌شود.

خزائیان ادامه داد: الگوسازی و ترویج فرهنگ کار و تلاش از دیگر اهداف بنیاد نخبگان است که بنیاد آن را در رأس هرم دنبال می‌کند و به همین منظور یک اداره کل تشکیل داده است.

وی گفت: سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی برای شناسایی، حمایت، هدایت و پشتیبانی مادی و معنوی از نخبگان برای توسعه فرهنگی، علمی، هنری و ادبی کشور تحت عنوان هرم نخبگی انجام می شود.

نخبه واقعی وقتی کامل است که اثرگذار باشد

رئیس بنیاد نخبگان استان گلستان افزود: اثرگذاری نخبگان از همه چیز مهم تر است، نخبه واقعی وقتی کامل است که اثرگذار باشد.

وی با بیان این که شناسایی و شناساندن بزرگان و مفاخر یکی از اهداف اساسی بنیاد است، گفت: اجرای این برنامه آسان نبود و افراد حقیقی و حقوقی بسیاری برای آن زحمت کشیدند.

خزائیان در خصوص مرحوم میر فندرسکی افزود: وی فردی پرتلاش و معماری نظریه پرداز بود و نقد را وارد معماری کرد.

وی تأکید کرد: علاوه بر آن میرفندرسکی مسائل فلسفی، هنری، شعر و موسیقی را وارد معماری کرد و اعتقاد به مطالعه بین رشته ای داشت.

خزائیان خاطرنشان کرد: میرفندرسکی فردی کارآمد و اثرگذار بود و در عین بالا بودن وسعت آگاهی و اطلاعات، فردی اخلاق مدار بود.

گفتنی است در پایان مراسم لوح یادبود و ارج نامه وی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد امین میرفندرسکی در سال ۱۳۱۰ در شهر گرگان به دنیا آمد و در سال ۱۳۳۵ (دوره اول) وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد.

وی پس از فارغ التحصیلی به ایتالیا رفته و وارد دانشگاه دولتی فلورانس شد و در سال ۱۳۴۱ تحصیلات خود را در مقطع دکتری در رشته معماری و شهرسازی به انجام رساند و به عنوان استادیار در همان دانشگاه به تدریس پرداخت.

وی پس از بازگشت به ایران تا سال ۱۳۵۶ به عنوان استادیار، دانشیار و همچنین رئیس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به فعالیت مشغول بود.

از مهم ترین دستاوردهای کاری میرفندرسکی، ایجاد تحول در سیستم آموزش سنتی در دانشکده هنرهای زیبا بود.

وی در سال ۱۳۶۱ به عنوان استاد مدعو در دانشکده معماری کمبریج در سال ۱۳۶۴ در سمت استاد مدعو در پلی تکنیک معماری آکسفورد به تدریس مشغول بود.

میرفندرسکی از پیشروان و بانیان ثبت جهانی «باغ ایرانی» در یونسکو و در طراحی موزه هم از صاحبنظران بود.

محمدامین میرفندرسکی در سال ۱۳۸۸در تهران درگذشت.

  6 دی 1397
بخش : اخبار شهرستان ها / گرگان
کد خبر: 60720
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام