معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان:
تخفیف چشمگیر بیمه مزارع با قراداد آستان قدس رضوی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام

 معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت: کشاورزانی که برای کشت کلزا، گندم و جو با آستان قدس رضوی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام قرارداد امضاء کنند تا ۹۰ درصد از تخفیف بیمه مزارع بهره مند می‌شوند.

به گزارش گلستان فردا، محمدرضا عباسی در گفتگوی ویژه خبر بیست سیمای گلستان گفت: کشاورزانی که برای کشت کلزای آبی با آستان قدس رضوی قرارداد ببندند تا ۹۰ درصد و کشاورزانی که برای کشت کلزا، گندم و جو در اراضی دیم با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) قرارداد امضا کنند از تخفیفات و مزایای ویژه‌ای برای بیمه کردن مزارع خود بهره مند می‌شوند.

وی افزود: بازدید کارشناسان کشاورزی از مزارع و دادن مشاوره برای داشت بهتر محصول و یک نوبت سهمیه کود ریز مغذی از مزایای دیگر کشاورزانی است که از این طرح استقبال کنند.

عباسی تاکید کرد: کشاورزان در صورت امضای قرارداد اجباری به فروش محصول خود به آستان قدس رضوی ندارند و می‌توانند آن را به مراکز خرید دیگر بفروشند.

وی ادامه داد: امسال ۵ میلیارد تومان خسارت ناشی از خشکسالی برای اراضی بیمه شده کلزا در سطح ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار پرداخت کردیم و برای پرداخت خسارت اراضی گندم و جو نیز در حال پیگیری هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان همچنین به برنامه‌های جهاد کشاورزی برای کاهش خسارات ناشی از خشکسالی اشاره کرد و افزود: کشت مستقیم، غنی کردن بذر‌ها و اجرای کشاورزی حفاظتی و عملیات بی خاک ورزی مهمترین روش‌های کاهش زیان خشکسالی در گلستان است.

عباسی ادامه داد: با روش بذر مال؛ بذر‌ها برای گرفتن قدرت بیشتر رویش غنی می‌شوند و در روش بی خاک ورزی نیز بستر خاک تقویت می‌شود.

وی با بیان اینکه گلستان رتبه اول اجرای طرح کشاورزی حفاظتی را در کشور داراست افزود: ۶۰ درصد اراضی گلستان به ویژه اراضی شور و لب شور کلاله، مراوه تپه، گنبد کاووس و آق قلا قابلیت اجرای عملیات بی خاک ورزی را دارند.

عباسی گفت: در روش کشت مستقیم و کشاورزی حفاظتی عملیات زیر و رو کردن خاک با شخم عمیق به حداقل می‌رسد تا رطوبت خاک را حفظ شود.

او از موفقیت آمیز بودن اجرای کشت مستقیم در بخش زیادی از اراضی آق قلا، گمیشان و بندرترکمن خبر داد و افزود: در این اراضی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم افزایش عملکرد محصول گزارش شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان همچنین به آمادگی گلستان برای کشت محصولات پاییزه اشاره کرد و افزود: امسال پیش بینی شده در ۲۶۸ هزار هکتار از مزارع استان گندم با پیش بینی برداشت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول کشت شود.

عباسی گفت: کشت کلزا در ۹۰ هزار هکتار با پیش بینی برداشت ۱۸۰ هزار تن، کشت چغندر قند در ۶ هزار هکتار با پیش بینی برداشت ۳۲۰ هزار تن و کشت جو در ۹۰ هزار هکتار با پیش بینی برداست ۱۸۰ هزار تن از دیگر برنامه‌های ماست.

وی اعلام کرد: بذر به اندازه کافی برای کشاورزان استان تامین شده و تاکنون، حدود ۴۳ هزار تن بذر بوجاری شده برای گندم، ۴ هزار و ۲۰۰ تن بذر جو و ۴۷۰ تن بذر کلزا تدارک دیدیم.

وی قیمت بذر گندم را بین ۷۷۰۰ تا ۷۸۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: به ازای هر هکتار بین ۶ تا ۸ میلیون تومان تسهیلات از طریق بانک کشاورزی برای عملیات کاشت و داشت پرداخت می‌شود.

پرداخت تسهیلات برای خرید کمباین ، حمایت تسهیلاتی برای ایجاد صنایع تبدیلی و کارخانه های فرآوری و پرداخت تسهیلات برای تهیه ادوات و ماشین آلات کشاورزی هم از دیگر خبرهایی بود که معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در این گفتگوی خبری اعلام کرد.

  7 مهر 1400
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 64983
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام