استاندار گلستان:
ایجاد روابط با کشورهای آسیای میانه راهی به سوی توسعه استان است/ تاتارستان نقطه شروع روابط تجاری

استاندار گلستان گفت: ایجاد روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای دوبت و و هماسیه آسیای میانه یکی ار زاه های توسعه استان در بخش های مختلف اقتصادی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گلستان فردا، علی محمد زنگانه ظهر امروز در پایگاه خبری شهید همدانی که به مناسب اعلام برنامه های هفته دولت برگزار شده اظهار کرد: در دولت سیزدهم و بر مبنای طرح دولت، استان های مرزی باید مناسبات مرزی و خارجی خود را با کشورهای پیرامونی افزایش دهند که در همین خصوص توسعه همکاری با ترکمنستان ، قزاقستان و استان منگستائو و تاتارستان روسیه در دستور قرار دارد .

وی با اشاره به دستاوردهای سفر اخیر هیات تاتارستانی به گلستان اظهار کرد : در مذاکرات انجام شده مقرر شد کارشناسان و شرکت های اقتصادی راه های ترانزیتی ترکیبی شامل ریلی، دریایی و جاده‌ایرا بررسی کنند تا اتصال روسیه از محور تاتارستان به اینچه‌برون و سپس بندرعباس در قالب مسیرهای دریایی ریلی و جاده ای امکان‌پذیر شود.

استاندار گفت: به دلیل زمان‌بر بودن مطالعه این موضوع قرار است در حال حاضر با تکیه بر کریدورهای ترانزیتی جاده‌ای افزایش حجم و ارزش مبادلات در دستور کار قرار بگیرد .

 زنگانه افزود : بر اساس ظرفیت های موجود انتظار است که سطح مبادلات با این کشورها در چشم انداز یکساله به حداقل سه برابر رقم موجود افزایش یابد . 

استاندار بیان کرد:اهداف بلند مدت و خوبی برای تبادل روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه ترسیم شده است که امیدداریم ورود و حضور هیات تاتارستانی در استان زمینه حضور دیگر کشورهای همسایه را برای استفاده از طرفیت های اقتصادی دو طرف فراهم کند.

وی ادامه داد: با رایزنی های که به تازگی با کشور ترکمنسان  انجام گرفته امیدواریم به زودی تردد کامیون های ترانزیت به این کشور  که قبل از شیوع کرونا 120 کامیون بود به زودی محقق شود و تجارت چمدانی نیز مجدد به نقطه اوج چند سال گذشته برگردد.

وی گفت: احداث راه اهن شمال به جنوب کشور از این استان یکی از نیازها و طرح های مهم اقتصادی گلستان است که سعی داریم با روابط ایجاد شده  از سرمایه گذران قزاق و روس در اجرای آن دعوت کنیم.

استاندار گلستان تصریح کرد: می توانیم برخی کالاهای اساسی از جمله مواد اولیه تهیه روغن های خوراکی و همچنین غلات و نهاده های دامی را با روابط ایجاد شده وارد گلستان کنیم.

وی افزود: برای رسیدن گلستان به تولید سرانه متوسط کشور باید برنامه های متفاوتی در ذیل سند چشم انداز ۱۴۰۴ استان اجرا شود که در این مسیر ۳۰ برنامه طراحی شده که یکی از آن‌ها، افزایش صادرات به ۵۰۰ میلیون دلار در سال است که با توجه به ظرفیت های گردشگری و کشاورزی و صنعتی گلستان امر ممکن و دست یافتنی است . 

  1 شهریور 1401
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 67519
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام