رییس پارک ملی گلستان :
پارک ملی گلستان جوابگوی زیستمندان است/کاهش میزان آب‌های جاری پارک

رییس پارک ملی گلستان گفت: طبیعت پارک ملی جوابگوی خوراک و آب زیستمندان است و نیازی به توزیع علوفه احساس نشده اما تداوم کاهش بارندگی‌ها آن هم در فصل زمستان به طور قطع وضعیت را سخت‌تر می‌کند.

به گزارش خبرنگار گلستان فردا، مهدی تیموری اظهار کرد: خیلی از چشمه‌های موجود در پارک ملی گلستان هوابین هستند به این معنی که در صورت نبود بارندگی مناسب خشک می‌شوند و با وجود مشاهده برف در ارتفاعات هنوز بارندگی کافی را در دشت میرزابایلو به عنوان زیستگاه آهوان نداشتیم و احتمال مهاجرت آنها برای تامین آب و علوفه بیشتر به حاشیه مزارع کشاورزی و زیستگاه‌های پیرامونی وجود دارد.

وی اظهارداشت: میزان آب‌های جاری پارک ملی گلستان مثل آبشار آق‌سو، گلستان، رودخانه دوغ، آبشار گلشن و خاندوشان خیلی کم شده به طوری که آب آبشار گلستان اصلا به رودخانه نمی‌رسد و این شرایط مسیرهای دسترسی به آب زیستمندان حیات وحش را محدود کرده که این خود فرصتی برای شکارچیان است.

وی افزود: ارندگی‌های محدود فصل زمستان شاید برای جلوگیری از گسترش آتش‌های نقطه‌ای در منطقه خوب بود اما تاثیر لازم را برای تغذیه سفرهای آب زیرزمینی و روان‌های داخل پارک نداشت.

مهدی تیموری افزود: آرزو داشتیم طبق پیش بینی هواشناسی در این روزها بارش برف سنگینی را در محدوده پارک ملی گلستان مشاهده کنیم تا نگرانی‌هایمان برای حفظ رطوبت خاک و رویش علوفه‌ها در کنار بهبود سطح منابع آبی و رودخانه‌ها کم شود.

وی ادامه داد: بر خلاف این پیش بینی به غیر از ارتفاعات در دیگر نقاط پارک ملی گلستان برف و یخبندان شدید نبارید و بر اساس شاخص‌ها آب ورودی رودخانه دوغ و یا آبشار گلستان اصلا وضعیت نرمالی ندارد و به دلیل مطلوب نبودن بارندگی‌های امسال سطح آب آنها نسبت به سال‌های قبل خیلی کاهش یافته و در صورت ادامه وضعیت جوی موجود هر لحظه باید در انتظار خشک شدن کامل آنها باشیم.

 

  22 دی 1401
بخش : گرگان / محیط زیست
کد خبر: 68483
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام