دیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت گلستان:
۴۲.۹ درصد از جمعیت گلستان میانسال هستند/اضافه وزن 72 درصد از میانسالان

 مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت گلستان  گفت: ۸۶۰ هزار معادل ۴۲.۹ درصد از جمعیت حدود ۲ میلیون نفری گلستان میانسال هستند که طبق آخرین بررسی‌ها ۶۱۹ هزار نفر از آنان اضافه وزن دارند.

به گزارش خبرنگار گلستان فردا، فرهاد لشکربلوکی  عصر امروز به مناسبت گرامیداشت طرح بسیج ملی تغذیه  اظهار کرد: بیشترین موارد چاقی و اضافه وزن در کشور مربوط به مازندران، گیلان و تهران است و گلستان در این بحث در گروه دوم استان‌های چاق قرار دارد.

وی افزود: در شهرستان‌های غرب استان مانند کردکوی، گرگان و بندرگز میانگین سنی مردم بالاتر و چاقی در این بخش استان شیوع بیشتری دارد.

لشکر بلوکی با اشاره به اینکه درگیری با معضل اضافه وزن و چاقی در سایر گروه‌های سنی هم وجود دارد بیان کرد: این درگیری شامل ۴۴.۸ درصد از جمعیت ۱۸۸ هزار و ۵۰۰ نفر سالمندان، ۳۸ درصد از جمعیت ۳۱۶ هزار نفره جوانان، ۲۰ درصد از جمعیت ۴۷۹ هزار نفر نوجوانان و ۲.۶۴ درصد از جمعیت ۱۶۰ هزار نفره کودکان و خردسالان استان گلستان است و نکته مهم اینکه شیوع چاقی و اضافه وزن کودکان طی یک دهه اخیر در کشور ۲ برابر بیشتر شد.

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت گلستان ادامه داد: همچنین برای تشویق بانوان روستایی برای ورزش تلاش شده بر حسب امکانات هر شهرستان در طول هفته سالن‌های ورزشی ساعاتی در اختیار آنان قرار گیرد و ساماندهی وضعیت مسیرهای پیاده روی بانوان در حال انجام است و با تاکید استانداری ادارات و دستگاه‌ها موظف هستند مرخصی ساعتی برای انجام ورزش به کارکنان خود بدهند.

لشکر بلوکی افزود: همچنین سنجش سلامت کارکنان امسال به شکل جدی‌تری دنبال می‌شود و تاکنون کارکنان ادارات کمیته امداد، آموزش و پرورش و مراکز بهداشت گلستان مورد سنجش قرار گرفتند و سنجش کارکنان سایر ادارات هم به صورت تدریجی انجام خواهد شد.

وی گفت: علاوه بر چاقی، ۲.۲۲ درصد از گروه سنی زیر پنج سال گلستان با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر که اغلب ساکن مناطق شرقی استان هستند به دلیل نداشتن آگاهی خانواده‌ها از انتخاب درست مواد غذایی، دریافت ناکافی مواد غذایی و کالری و کمبود ریز مغذی‌ها و سایر مسایل اجتماعی درگیر کم وزنی و لاغری شدید شده‌اند.

لشکربلوکی اظهارداشت: برای کمک به بهبود تغذیه سالم در کنار برنامه‌های آموزشی و مراقبتی روزمره که در مراکز بهداشت انجام می‌شود طرح «ایران اکو» (ECHO) به عنوان یکی از برنامه‌های مهم در پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی کودکان و نوجوانان از سال ۱۳۹۶ توسط متولیان امر بهداشت و درمان در مدارس کشور آغاز شد.

وی افزود: در این طرح بر ارائه تغذیه مناسب و سالم برای کودکان و نوجوانان در بوفه مدارس نظارت و از عرضه موادغذایی ناسالم جلوگیری می‌شود و در کنار آن برنامه‌های آموزشی برای افزایش اطلاعات دانش آموزان از انواع غذاهای سالم و اهمیت استفاده از آنها، جشنواره غذا و مسابقات ورزشی در حال اجراست.

  1 بهمن 1401
بخش : گرگان / جامعه
کد خبر: 68565
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام