رییس اداره امور مراتع و بیابان اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان
گلستان ۸۶۲ هزار هکتار مرتع دارد/تمرکز مراتع درجه یک و غنی در جنوب استان

رییس اداره امور مراتع و بیابان اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: گلستان ۸۶۲ هزار هکتار مرتع دارد که حدود ۷۶۰ هزار هکتار آن قشلاقی با شرایط اقلیمی خشک و ‌نیمه خشک، خاک نامساعد و فشار زیاد چرا در شمال و ۱۰۱ هزار هکتار از این مراتع هم به عنوان مناطق ییلاقی با آب و هوای نیمه مرطوب سرد و منابع آبی و خاک نسبتا حاصلخیز در نوار جنوبی استان واقع است.

به گزارش خبرنکار گلستان فردا، تاج‌قلی فرهنگ‌دوست اظهار کرد: بر اساس میزان پراکنش بارندگی‌ها حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد مراتع استان هم اینک با رشد گرامینه‌ها (خانواده گندمیان) به همراه سایر گونه‌ها نظیر یونجه سرسبز است.

وی افزود: بارندگی‌ها اخیر باعث شد مراتع سرسبز کلاله از جمله تپه ماهورهای اطراف زیارتگاه خالدنبی و حتی مراتع مراوه‌تپه و بخشی از مراتع شمال گنبدکاووس و گمیشان تبدیل به جاذبه‌های زیبای گردشگری زمستانه برای دوستداران طبیعت شود.

رییس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به اینکه تمرکز مراتع درجه سه ‌فقیر در شمال و تمرکز مراتع درجه یک و غنی در جنوب استان است، گفت: بارندگی‌های چند ماه اخیر نسبت به سنوات گذشته افزایش چشمگیری داشته و شاهد تاثیر آن بر روی پوشش گیاهی مراتع از جمله گرامینه‌ها و سایر گونه‌ها مانند یونجه هستیم که منبع خوبی برای خوراک دام محسوب می‌شوند.

فرهنگ‌دوست افزود: ادامه دار بودن این شرایط باعث رشد سایر گونه‌های یک ساله گندمیان و رشد سالجاری گونه‌های بوته‌ای و افزایش تولید علوفه در سطح مراتع استان خواهد شد.

وی ادامه داد: در صورت تداوم بارندگی‌ها در سال آینده می‌توان امیدوار بود که سطح سبز گیاهان چند ساله به عنوان اولویت اصلی احیای مراتع در معرض بیابانی‌ شدن و افزایش تولید علوفه قابل استفاده چرای دام بهبود یابد.

رییس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: افزایش پوشش گیاهی دائمی در مراتع نیاز به تداوم اجرای طرح‌های احیا و اصلاح مراتع با روش‌های مختلف بوته‌کاری، احداث هلالی آبگیر (مدیریت هرز آب)، حفاظت قرق، اجرای سیستم‌های چرایی و مدیریت روان آب در این عرصه‌ها دارد.

فرهنگ‌دوست گفت: امسال در سطح سه نهالستان چپرقویمه گنبدکاووس، انبارالوم آق‌قلا و امام علی (ع) مراوه‌تپه سه میلیون اصله نهال شامل ۶ گونه مرتعی و بیابانی سازگار با شرایط اقلیمی منطقه تولید شد.

وی افزود: این نهال‌ها با انتخاب پیمانکاران صاحب صلاحیت و مشارکت و همکاری تعاونی‌های مرتع داری و ذی نفعان مناطق بیابانی در مراتع شهرستان‌های گمیشان، آق‌قلا، گنبدکاووس و مراوه‌تپه در حال غرس است.

وی گفت: حدود ۲۴۷ هزار هکتار عرصه‌ در معرض بیابانی استان گلستان نیازمند اجرای فعالیت‌های مقابله با بیابان‌زایی است و هر ساله اقدامات مختلفی از جمله بوته‌کاری، احداث هلالی آبگیر (مدیریت هرز آب)، حفاظت قرق، اجرای سیستم‌های چرایی و مدیریت روان آب در این عرصه‌ها اجرا می‌شود.

رییس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: از مجموع ۱۳۰ هزار هکتار منطقه تحت تاثیر فرسایش بادی در استان ۱۳ هزار هکتار با شدت زیاد، ۹۶ هزار هکتار با شدت متوسط و ۲۱ هزار هکتار با شدت کم درگیر خیزش غبار و ریزگردها هستند.

  24 دی 1402
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 70252
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام