رییس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان :
عمده منشا ریزگردهای گلستان خارجی است

رییس اداره امور مراتع و بیابان اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: عمده منشا ریزگردهای استان خارجی است که به عنوان نمونه می‌توان به گرد و خاک شدیدی که روز گذشته شهرهای شرق استان گلستان را درگیر کرد و تا توفان گرد و خاک شهریورماه که از صحراهای ترکمنستان وارد این استان شد اشاره کرد.

به گزارش گلستان فردا، فرهنگ‌دوست افزود: عرصه‌های مرتعی، دیم‌زارهای کم بازده و تالاب‌های در اختیار محیط زیست که به دلیل کاهش بارندگی‌ها خشک شدند مناطق اصلی شکل‌گیری ریزگردها با منشا داخلی محسوب می‌شود و دلایل عمده این ریزگردها قرارگرفتن در مجاورت بیابان‌های کشور ترکمنستان، تغییرات اقلیمی و تخریب سرزمینی در نتیجه دخالت غیرعلمی و بهره برداری نادرست از اراضی کشاورزی کم بازده است.

وی چرای بی رویه دام و خطرات ناشی از آن، کاهش کمی و کیفی پوشش گیاهی و تسریع در روند فرسایش خاک و وجود اراضی شور با رسوبات ریزدانه‌ای بستر قدیمی دریای خزر مانند «سنگر تپه گمیشان» را از دیگر دلایل ریزگردها در استان گلستان برشمرد و گفت: پدیده گرد و غبار باعث از بین رفتن پوشش گیاهی مراتع، کاهش تولیدات کشاورزی و به مخاطره افتادن امنیت غذایی و هدر رفت خاک حاصل‌خیز می‌شود و از همه مهمتر آلودگی هوا، منابع آب و افزایش بیماری‌های تنفسی، ریوی و چشمی و تهدید ادامه زندگی در روستاها و شهرها و تشدید مهاجرت و معضل حاشیه نشینی را به دنبال دارد و در نهایت تداوم ریزگردها باعث تعطیلی عمومی شهرها مانند برخی مناطق جنوبی کشور می‌شود.

وجود ۷۰ هزار هکتار کانون وقوع گرد و غبار در گلستان

وی با اشاره به وجود چهار کانون وقوع گرد و غبار در استان گلستان با حدود ۷۰ هزار هکتار وسعت، بیان کرد: این مناطق شامل ۲۲ هزار هکتار از عرصه‌های گمیشان، ۲۷ هزار هکتار از عرصه‌های آق‌قلا و ۲۱ هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی گنبدکاووس می‌شود.

رییس اداره امور مراتع و بیابان اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۱ حدود ۴۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی برای مقابله با بیابان‌زایی در استان گلستان هزینه شد و تولید ۹ میلیون نهال، بوته کاری هشت هزار هکتار و مدیریت هرز آب در سطح ۹ هزار هکتار و حفاظت غرق در سطح ۲۲ هزار هکتار عمده کارهای اجرایی در این رابطه است.

فرهنگ‌دوست اظهارکرد: اختصاص سه هزار میلیارد ریال اعتبارات سه ساله مقابله با بیابانی‌ شدن نوار شمالی استان گلستان را برای تصویب در دور دوم سفر استانی رییس جمهوری پیشنهاد دادیم تا بتوانیم با اجرای پروژه‌های مقابله با بیابان‌زایی حداقل ۳۰ هزار هکتار از مراتع کم بازده را احیا کنیم.

وی گفت: امسال در سطح سه نهالستان چپرقویمه گنبدکاووس، انبارالوم آق‌قلا و امام علی(ع) مراوه‌تپه سه میلیون اصله نهال شامل ۶ گونه مرتعی و بیابانی سازگار با شرایط اقلیمی منطقه تولید شد.

وی افزود: این نهال‌ها با انتخاب پیمانکاران صاحب صلاحیت و مشارکت و همکاری تعاونی‌های مرتع داری و ذی نفعان مناطق بیابانی در مراتع شهرستان‌های گمشان، آق‌قلا، گنبدکاووس و مراوه‌تپه غرس می‌شود.

  27 آبان 1402
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 70061
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام