احیای پوشش گیاهی راهکار دولت برای مقابله با بیابان‌زایی است

معاون فنی و آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: اجرای برنامه‌های بیولوژیک و احیای پوشش گیاهی، راهکار اصلی دولت سیزدهم برای مهار سیلاب و مقابله با بیابان‌زایی است.

به گزارش گلستان فردا، رمضان بهترک امروز در نشست با برخی از روسای ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شرق گلستان در گنبدکاووس اظهارداشت: ایجاد سازه‌های آبخیزداری کمک شایانی به مهار سیلاب می‌کند و آبی که در این بندها ذخیره می‌شود مورد استفاده دامداران و کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: بارندگی‌ چند روز اخیر رطوبت لازم را برای بوته‌کاری مراتع استان فراهم کرده و به‌زودی بوته‌های تولیدی به مناطق بحرانی برای غرس انتقال داده می‌شود.

وی افزود: احیای پوشش گیاهی با تولید یک میلیارد اصله نهال در چهار سال فعالیت دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت که سهم گلستان با توجه به قطب تولید نهال بودن، بسیار پر رنگ است.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان تصریح کرد: این استان دارای ۷۶۰ هزار هکتار مراتع قشلاقی و حدود ۱۰۵ هزار هکتار مراتع ییلاقی است که احیای ۱۱۷ هزار هکتار از این مراتع در اولویت قرار دارد.

بهترک افزود: با توجه به فراهم شدن رطوبت لازم در مراتع گلستان ۵۵۰ هزار بوته تولیدی در شهرستان‌های گنبدکاووس، مراوه‌تپه و آق قلا در مناطق دارای شرایط بحرانی غرس خواهد شد.

رییس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم از تحویل ۱۳۰ مورد پنل خورشیدی و ۵۰۰ کیلو بذر یونجه هفت ساله به دامداران خبر داد و گفت: دغدغه‌ این اداره احیای پوشش گیاهی و کاهش هزینه‌های دامداری است.

تاج‌قلی فرهنگ‌دوست اظهارداشت: در صورتی که مراتع دارای پوشش ضعیفی باشند با توجه به قیمت بالای نهاده‌های دامی، هزینه‌ دامداران برای تولید بالا خواهد رفت که در این زمینه نیاز است دامداران وارد کار شوند و برای احیای مراتع مشارکت کنند.

رییس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، مدیریت چرا را یک اصل مهم در حفظ پوشش گیاهی مراتع برشمرد و گفت: در مدیریت چرا امسال ۴۵۵ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده تا با اجرای کامل مدیریت چرا و طرح‌های مرتعداری، زمینه احیای پوشش گیاهی فراهم شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس هم از آغاز اجرای پروژه‌های ۲۰۰ هکتاری هلالی آبگیر مرتع روستای کلیجه، ۱۳۰ هکتاری بوته‌کاری مراتع دده الوم و دماغ و ۱۳۰ هکتاری منطقه قولاق بورته این شهرستان خبر داد و گفت: در اجرای این طرح از مشارکت دامداران استفاده خواهد شد.

فرشید رحمانی افزود: با توجه به اینکه تغییر اقلیم باعث کاهش بارندگی و خشکسالی‌های اخیر شده تداوم این روند، کاهش بازدهی مزارع کشاورزی و بیابانی شدن آنها را به دنبال دارد و تبدیل زمین‌های کم بازده به مراتع گام مهمی در خصوص مقابله با بیابان شدن خواهد بود.

وی اظهار داشت: در بارندگی‌های اخیر تعدادی از بندهای خاکی شمال گنبدکاووس سرریز شده و حدود ۲ میلیون مترمکعب آب را در خود ذخیره کرده است.

  17 آبان 1401
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 67999
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام