آیین بزرگداشت زادروز مختومقلی فراغی در بندرترکمن برگزار شد

دویست و نودمین سالروز تولد مختومقلی فراغی با حضور گسترده علاقه مندان به این شاعر فاخر ترکمن و اهل سنت در بندرترکمن برگزار شد.

به گزارش گلستان فردا، آئین بزرگداشت دویست و نودمین سالروز تولد شاعر و عارف نامی ترکمن، مختومقلی فراغی شامگاه یکشنبه در محل سالن آمفی تئاتر اداره آموزش و پرورش بندرترکمن برگزار شد.

در این آئین که با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و اقشار مختلف مردم برگزار شد، رسول شکری نیا، مدیرکل صدا و سیمای مرکز گلستان گفت: اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی بوده و دیوان معروف او گنجینه گرانبهایی محسوب می‌شود و به چندین زبان زنده دنیا ترجمه و چاپ شده است.

گفتنی است؛ مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای «حاجی قوشان» از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار «چشمه عباساری» در دامنه رشته کوه «سونگی داغی» بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای «آق‌توقای» در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان منتقل و در جوار آرامگاه پدرش «دولت‌محمد آزادی» به خاک سپرده شد.

  25 اردیبهشت 1402
بخش : کلاله / فرهنگی
کد خبر: 69279
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام