مدیر هتل های ایرانگردی و جهانگردی شمال کشور
بازار‌موزه گرگان؛ فضایی برای گردشگری‌وتجارت

بازار‌موزه گرگان؛ فضایی برای گردشگری‌وتجارت

به گزارش گلستان فردا، خوشبختانه طی یکی دو دهه‌ی اخیر، این بازارها به جز کارکرد اقتصادی تبدیل به یک جاذبه‌ی گردشگری هم شده‌اند و مسافران و گردشگرانی که به شهرهای مذکور سفر می‌کنند بازدید از این بازارها را در برنامه های سفرشان دارند. بدین جهت اگر هفته‌بازارها را از منظر گونه‌شناسی گردشگری یکی از مصادیق گردشگری بومی یا دست‌کم گردشگری روستیک بدانیم، اغراق نکرده‌ایم.

شهرهای شمالی ایران، سرزمینِ بازارهای محلی هستند؛

علی‌اکبر بصیرنیا – شهرهای شمالی ایران، سرزمینِ بازارهای محلی هستند؛ بازارهایی که معمولا به صورت هفتگی در یکی از ایام هفته برگزار و اسمش را هم از روزی گرفته‌اند که بازار در آن روز برپا می‌شود.برای مثال، جمعه‌بازار گرگان یکی از این بازارهای محلی است.

اما خوشبختانه طی یکی دو دهه‌ی اخیر، این بازارها به جز کارکرد اقتصادی تبدیل به یک جاذبه‌ی گردشگری هم شده‌اند و مسافران و گردشگرانی که به شهرهای مذکور سفر می‌کنند بازدید از این بازارها را در برنامه های سفرشان دارند. بدین جهت اگر هفته‌بازارها را از منظر گونه‌شناسی گردشگری یکی از مصادیق گردشگری بومی یا دست‌کم گردشگری روستیک بدانیم، اغراق نکرده‌ایم.

طی چند سال گذشته، گرایشی در مدیریت شهری کشور فراهم آمده که بتوانند بر پایه‌ی همین بازارها و تلفیق آن‌ها با معماری اسلامی- ایرانی، شکل نوینی از چنین بازارهایی را بازآفرینی نمایند.
تلفیق گردشگری و امور اقتصادی موضوع بسیار مهمی است که شهرداری و شواری اسلامی شهر گرگان آن را سر لوحه کار خود قرار داده اند و چه اتفاق خوبی که با توسعه گردشگری و ارتقاء نشاط اجتماعی، سرانه اشتغال و درآمد شهروندان نیز افزایش یابد.
گردشگری یکی از نخستین کارهایی که در احداث هر مجموعه گردشگری و یا اساسا طرح های اقتصادی باید مدنظر قرار گیرد هزینه و فایده است.
معمولاً شهرداری ها زمانی اقدام به احداث طرح های اینچنینی می کنند که علاوه بر نفس احداث محل تفرج، تولید و توزیع ثروت در شهر را هم مدنظر قرار داده باشند.
به عقیده من مردم صاحبان اصلی شهر هستند و معتقدم مهم ترین موضوعی که می تواند به مدیریت شهری کمک کند مشارکت مردم است.
پروژه‌ی «بازار موزه گرگان» از دسته‌ی همین طرح‌ها و پروژه‌هایی است که آینده‌ی پر رونق اقتصادی را برای شهر گرگان و شاغلین در بازار این شهر، نوید می‌دهد در واقع می‌توان گفت این پروژه یک طرح تجاری، فرهنگی، سرگرم‌کننده، اجتماعی است.
این پروژه با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد تومانی، شامل مجموعه‌ی تفریحی و گرشگری و هفت بازار با معماری سنتی است. علاوه بر این رستوران، استخر خصوصی، سالن نمایش، سینما گیم، سالن بدنسازی و بولینگ، باغ کتاب و… نیز در آن جانمایی شده است.
گفتنی است برای این مجموعه بزرگ، پارکینگی چهار هکتاری با ظرفیت یک‌هزار و ۳۰۰ خودرو پیش‌بینی شده است.
این مجموعه تجاری_ گردشگری شامل پنج بازار تاریخی و بزرگ کشور از جمله اصفهان و تبریز است که در مرکز آن بازار گرگان و ترکمن واقع شده است. علاوه بر این بزرگ‌ترین آبنمای کشور، مجتمع‌های اقامتی، تجاری و تفریحی نیز در این پروژه پیش‌بینی شده است.
شایان ذکر است، بازار هفتگی گرگان پیش از این در محل کنونی این پروژه برپا می‌شد که با مدیریت شهرداری این بازار به ابتدای جاده سعدآباد منتقل گردید.

  22 اردیبهشت 1400
بخش : جامعه
کد خبر: 64350
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام