استمداد از دستگاه قضا برای تخلف مجری در حریم تالاب بین المللی و پناهگاه حیات وحش
شکایت "ستاد مردمی نجات آشوراده" از "سازمان همیاری شهرداری های گلستان" برای جاده سازی

یک شکایت دیگر برای نجات آشوراده؛ تنها جزیره ایرانی دریای خزر. این جزیره که در قرون گذشته در پی عملکرد و فعالیت گروه‌های انسانی با حفر کانال از توده اصلی خشکی خود یعنی "شبه جزیره میانکاله" جدا شده، در سال ۱۳۵۴ به عنوان نخستین مناطق زیستکره جهان معرفی و ثبت شد و در همان حال در کنوانسیون جهانی رامسر در لیست تالاب‌های مهم جهان قرار گرفت. سومین اهمیت این منطقه عضویت آن در "پناهگاه حیات وحش" است که در تمامی ایام سال میزبان انواع پرندگان مهاجر از قطب شمال است. حالا نزدیک به نیم قرن است که سرمایه گذاران برای آن طرح های توسعه گردشگری طراحی می کنند؛ بدون اینکه توجه کنند آنجا جزو مناطق 4 گانه سازمان حفاظت محیط زیست است نه منطقه آزاد تجاری.
به گزارش گلستان فردای ایران (گلستان فردا)ی ایران (گلستان فردای ایران (گلستان فردا))ی ایران (گلستان فردای ایران (گلستان فردا)ی ایران (گلستان فردای ایران (گلستان فردا))) به نقل از اسکان نیوز، محمد داسمه وکیل "ستاد مردمی نجات آشوراده" سمنا با اعلام خبر ثبت شکایت سوم از مجری "طرح گردشگری آشوراده" به اسکان گفت:« این شکایت اختصاصا از "سازمان همیاری شهرداری های استان گلستان" به عنوان مجری "طرح گردشگری آشوراده" برای احداث جاده غیرقانونی و خارج از طرح فوق، در قلب "تالاب بین المللی میانکاله" از ساحل بندرترکمن تا جزیره آشوراده به ثبت رسیده است.»

او افزود:« می توانم بگویم علاوه بر پرونده هایی که در دو شعبه بازپرسی "دادسرای کارکنان دولت" و "معاونت حقوق عامه دادستانی کل کشور" مطرح کرده ایم، به تازگی در روزهای اخیر یک پرونده دیگر هم در "بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب گرگان" مطرح شده و به جدیت در حال پیگیری آن هستیم.»

وکیل ستاد مردمی نجات آشوراده در انتها گفت:« این شکایت در شعبه سوم بازپرسی دادسرای گرگان در حال بررسی است و نتیجه آن به زودی اعلام می شود.»

نقض صریح قانون توسط مجری

ساخت جاده در داخل تالاب بین المللی میانکاله و در ساحل بندرترکمن به سوی جزیره آشوراده، یکی از واضح ترین قانون شکنی های سازمان همیاری شهرداری های استان گلستان به عنوان مجری "طرح گردشگری آشوراده" در نخستین قدم های اجرای طرح بود که در واپسین روزهای سال گذشته موج خبری ایجاد کرد؛ اما همزمانی آن با رخداد سیل نوروز 98، آن را به حایه راند.

امیر عبدوس مدیرکل سابق محیط زیست گلستان که مجری، مدعی است در برج 9 سال 97، مجوز ساخت این جاده را صادر کرده بود پیشتر گفته است که در اینباره مجوزی نداده است؛ بلکه راه هایی را به مجری پیشنهاد داده که آخرین راه، ساخت جاده بوده است.

اما حتی اگر چنین مجوزی از سوی مدیرکل پیشین محیط زیست گلستان صادر شده باشد نیز نمی توان آنرا توجیه گر این قانون شکنی محرز "سازمان همیاری شهرداری های گلستان" در قلب یک تالاب بین المللی به حساب آورد؛ بلکه در این صورت امیر عبدوس باید به محاکم قضایی پاسخ دهد که بر چه اساسی، در قلب یک تالاب بین المللی که در لیست "کنوانسیون رامسر" ثبت شده مجوز ساخت جاده داده است؟

در این میان "سازمان همیاری شهرداری های استان گلستان" نیز برای توجیه قانون شکنی محرز خود، به عذری بدتر از گناه متوسل شده است و گفته است که چون ابتدای این جاده و آغاز عملیات آن در محدوده آزاد بوده و ارتباطی با تالاب بین المللی نداشته است، ساخت آنرا آغاز کرده اند.

بخش حیرت انگیز ماجرا این است که مجری سخنی از ساخت این جاده برای ایجاد راه دسترسی به "تالاب بین المللی" نمی کند و نمی گوید این جاده می خواهد نقطه مبدا را به کدام نقطه مقصد متصل کند. گویی قرار است این جاده به آسمان برود و ترددکنندگان را به آنجا برساند.


مگر نه این است که این جاده بعد از چند 100 متر به حریم تالاب بین المللی وارد شده و آن را شکسته است؟ آیا مجری، هنگام آغاز ساخت این جاده به این نکته واقف نبوده و نمی دانسته که مقصد، یکی از مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست است؟ و مگر نه اینکه بر اساس تمام قوانین صریح محیط زیست کشور، ایجاد جاده های دسترسی به "مناطق 4 گانه محیط زیست" باید با انجام ارزیابی زیست محیطی و مجوزهای لازم بعد از انجام این ارزیابی و لحاظ شرایط سازمان حفاظت محیط زیست صورت گیرد؛ تازه اگر اصل ساخت جاده توجیه علمی-حقوقی-عرفی داشته باشد.  

همچنین مجری باید توضیح دهد بر چه اساسی و با کدام هدف، ساخت چنین جاده ای را آغاز کرده و با فشار بر مدیرکل سابق محیط زیست گلستان، آن را اجرایی کرده است؛ فشاری که همچنان بر تشکیلات محیط زیست گلستان ادامه دارد.

گذاشتن این تکه ها، یک پازل نگران کننده را برای فعالان محیط زیست گلستان شکل داده و آن اینکه "مگر قرار است چه فعالیتی در "طرح گردشگری آشوراده" انجام شود که نیاز به این قانون شکنی ها و جاده کشی ها و رفتن ها و آمدن های غیرقانونی دارد؟ تنها دلخوشی در این میان، وعده ای است که چندی پیش و در جریان نشست "بررسی راهکارهای نجات خلیج گرگان"، استاندار گلستان به فعالان محیط زیست استان داده است. دکتر هادی حق شناس در این نشست به صراحت وعده داد که "اجازه نمی دهد هیچ طرح ملی بدون پیوست زیست محیطی، در استان اجرایی شود."

از آنجایی که دکتر حق شناس در مدت کوتاه ورودش به گلستان به عنوان بالاترین مقام اجرایی دولت، توجه ویژه ای به محیط زیست داشته و به وعده هایش در اینباره نیز عمل کرده است، این تاکید قطعا "جاده غیرقانونی آشوراده" را در بر می گیرد. جاده ای که هیچ مجوزی نمی تواند آنرا "قانونی" کند و اساسا ساخت آن با دستور هیچ مدیرکل و حتی رییس سازمانی، توجیه قانونی ندارد؛ چرا که "پناهگاه حیات وحش میانکاله" در قلب این تالاب بین المللی، یکی از موانع جدی صدور هر گونه مجوز برای این جاده است.

اکنون کنشگران محیط زیست و بسیاری از شهروندان گلستان در انتظار اعمال عدالت برای "جاده آشوراده" از سوی دستگاه قضا هستند؛ دستگاهی که با آمدن حجت الاسلام رییسی بر راسش، قول رسیدگی به تخلف های محیط زیستی را پررنگ تر از گذشته داده است و " معاونت پیشگیری از جرم گلستان" نیز در جمع فعالان محیط زیست استان بر آن تاکید کرده است. ضمن اینکه تاکیدهای مقام معظم رهبری بر حفظ محیط زیست و الزام تمام دستگاه ها نسبت به قوانین محیط زیستی، این وظیفه را بر دوش دستگاه قضایی استان و کشور چند برابر می کند.

  22 شهریور 1398
بخش : جامعه / محیط زیست
کد خبر: 62747
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام