درخواست "شبکه سازمان های مردم نهاد محیط زیست ومنابع طبیعی گلستان" از استاندار:
فعالیت های آلاینده "کانسار خزر" و آلودگی مراتع استان به رادیواکتیو را پیگیری قاطع کنید

https://www.eskannews.com/images/docs/000028/n00028787-b.jpg

شبکه سازمان های مردم نهاد محیط زیست ومنابع طبیعی گلستان با ارسال نامه ای خطاب به هادی حق شناس استاندار، از او خواست تا نسبت به تخلف های متعدد و شیوه کارکرد و مدیریت کارخانه آلاینده "کانسار خزر"، و نیز "فعالیت های پنهانی آن پس از شکست دیواره پساب" در خردادماه امسال که مراتع پیرامونی را به مواد "رادیواکتیو" آلوده کرده است، پیگیری های قاطعانه را به انجام برساند.
در این نامه با اشاره به  این موضوع که کشور و استان گلستان با بحران‌های جدی روبروست آمده است:« شنیده‌ها و دیده‌ها نشان می‌دهد که کارخانه "کانسار خزر" چند روزی است به‌ شکل پنهانی کار خود را آغاز کرده و راه خود را دنبال می‌کند و  آشکارا به خویشتن‌داری و همراهی نهادهای حکومتی و نظارتی بی‌توجه است. با اینکه پیش از این، بارها درباره شیوه مدیریت محیط ‌زیستی این کارخانه از سوی کارشناسان آگاه دانشگاهی و سازمان‌های مسئول، هشدارهای بسیاری داده شده بود و "سازمان انرژی اتمی" نیز وجود عناصر "رادیوم" و "باریوم" را در پساب این کارخانه، تایید و تاکید کرده بود که « درصورت افزایش پساب و بالارفتن میزان رادیوم و باریوم در تالاب اینچه، آب تالاب خطرساز خواهد شد » اما مسئولان این بنگاه اقتصادی به‌ شکل آگاهانه یا ناآگاهانه، موضوع را جدی نگرفتند. حتی این کارخانه پیشنهادهای کاربردی سازمان حفاظت محیط‌زیست (به‌عنوان نهاد قانونی حکومتی) مانند "تزریق پساب به ژرفای زمین" را آزمایش نکرد و روش نادرست و آسیب‌ رسان رهاسازی پساب در "تالاب اینچه" را دنبال کرد.»

همچنین در نامه فوق تاکید شده که "شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست و منابع طبیعی استان گلستان" با سرمایه‌گزاری صنعتی درست، کارشناسی‌شده، سازنده و هماهنگ با محیط‌ زیست بنگاه‌های اقتصادی در استان گلستان مخالف نیست و به دنبال رعایت همه اصول و استانداردهای محیط ‌زیستی فعالیت‌های صنعتی در چارچوب قانون و توسعه پایدار است. متن کامل نامه را در ادامه می خوانید.

به‌نام هستی‌بخش
جناب آقای دکتر حق‌شناس استاندار ارجمند گلستان
با درود فراوان و آرزوی تندرستی

هما‌ن‌طور که آگاه هستید استان‌های شمالی ایران از جمله گلستان، حساسیت‌های ویژه‌ محیط‌زیستی دارند که درنتیجه آن، توسعه صنایع گوناگون باید برپایه این ویژگی‌ها باشد. خوشبختانه استان گلستان جزو نخستین استان‌های کشور است که طرح آمایش سرزمین آن در سال 1395 مصوب و جانمایی فضایی کاربری‌های توسعه برپایه توان‌های محیطی سرزمین، تعریف و مشخص شده است. بدبختانه بیشتر صنایعی که امروزه در استان سرگرم کار هستند، پیش از این و تنها برپایه دیدگاه‌های فنی و اقتصادی جانمایی شده‌ و از این‌رو دشواری‌های بسیاری برای محیط‌زیست منطقه پدید آورده‌اند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها کارخانه "کانسار خزر" است که به‌دلیل نوع فرآیندهای آن، مواد رادیواکتیو خطرناکی مانند «رادیوم» و «باریوم» تولید می‌کند که به‌شدت برای سلامت انسان و محیط‌زیست آسیب‌رسان است.

با این‌که پیش از این، بارها درباره شیوه مدیریت محیط‌زیستی این کارخانه از سوی کارشناسان آگاه دانشگاهی و سازمان‌های مسئول، هشدارهای بسیاری داده شده بود و «سازمان انرژی اتمی» نیز وجود عناصر «رادیوم» و «باریوم» را در پساب این کارخانه، تایید و تاکید کرده بود که «درصورت افزایش پساب و بالارفتن میزان رادیوم و باریوم در تالاب اینچه، آب تالاب خطرساز خواهد شد»، اما مسئولان این بنگاه اقتصادی به‌شکل آگاهانه یا ناآگاهانه، موضوع را جدی نگرفتند. حتی این کارخانه پیشنهادهای کاربردی سازمان حفاظت محیط‌زیست (به‌عنوان نهاد قانونی حکومتی) مانند «تزریق پساب به ژرفای زمین» را آزمایش نکرد و روش نادرست و آسیب‌رسان رهاسازی پساب در تالاب «اینچه» را دنبال کرد. پافشاری بر این روند به این انجامید که در خردادماه امسال دیواره پساب شکست و مراتع پیرامونی را به مواد رادیواکتیو خطرناک آلوده کرد.

جناب استاندار

جنابعالی در جلسه‌ای در همان‌روز، افزون‌بر پشتیبانی خود از صنعت ید در استان، بر مساله حفظ محیط‌زیست پافشاری کردید و فرمودید: «...محیط‌زیست برای ما مهم‌تر از این صنعت است و من بین محیط‌زیست و این صنعت، طبیعتا محیط‌زیست را انتخاب می‌کنم؛ چرا که طبق قانون اساسی ما باید حافظ آن باشیم و به نسل آینده تحویل بدهیم...اگر روش‌ها اصلاح نشود و یک‌بار دیگر این دایک تخریب شود، این کارخانه برای همیشه متوقف خواهد شد. این یک اتفاق عجیبی بود که دایک پسماند بشکند. باید کاری کنید که تکرار نشود و روش‌های پسماندداری اصلاح شود...». باوجود این، شنیده‌ها و دیده‌ها نشان می‌دهد که کارخانه چندروزی است به‌شکل پنهانی کار خود را آغاز کرده و راه خود را دنبال می‌کند و و آشکارا به خویشتن‌داری و همراهی نهادهای حکومتی و نظارتی بی‌توجه است.

همان‌طور که جنابعالی به‌خوبی آگاهید و بارها نیز در فرمایش‌های خود به آن اشاره داشته‌اید، کشور و استان گلستان با بحران‌های جدی روبروست که چنانچه به آن بی‌توجهی شود، در آینده بسیار نزدیک نه‌تنها مشکلات محیطی فراوانی پدید خواهد آورد، بلکه می‌تواند امنیت سیاسی منطقه و کشور را به خطر اندازد. نیک نیز می‌دانید درز آگاهانه یا ناآگاهانه این موضوع از سوی افراد فرصت‌طلب در رسانه‌های بیگانه می‌تواند مایه سواستفاده دشمنان قسم‌خورده کشور پهناورمان ایران خواهد شد. روشن است که شما به‌عنوان عالی‌ترین نماینده دولت ارجمند در استان و در راستای بحث امنیت ملی، خواهان پدیدآمدن چنین مشکلاتی نیستید و نخواهید بود.

از این‌رو، از جنابعالی به‌عنوان فردی کاردان و دوراندیش در دولت، خواستاریم که با توجه به آگاهی شخصی نسبت به این موضوع و نیز موارد قانونی پُرشمار مانند اصل پنجاهم قانون اساسی، قانون حفاظت و به‏سازی محیط زیست (مصوب 1353)، قانون مجازات اسلامی (مصوب 1375)، قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (مصوب 1395)، قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌های کشور (مصوب 1396)، قانون حفاظت از خاک (مصوب 1398)، ضوابط و معیارهای استقرار صنایع (نسخه مصوب 1397) و سند آمایش سرزمین استان (مصوب 1395) و پیش از آن‌که دستگاه‌های نظارتی عالی به این موضوع ورود یابند، نسبت به پیگیری قاطعانه درباره شیوه کارکرد و مدیریت این صنعت آلاینده در استان اقدام فرمایید.

روشن است که «شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست و منابع طبیعی استان گلستان» با سرمایه‌گزاری صنعتی درست، کارشناسی‌شده، سازنده و هماهنگ با محیط‌زیست بنگاه‌های اقتصادی در استان گلستان مخالف نیست و به دنبال رعایت همه اصول و استانداردهای محیط‌زیستی فعالیت‌های صنعتی در چارچوب قانون و توسعه پایدار است؛ یعنی همان نکته‌ای که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) نیز بارها در فرمایش‌های خود به‌عنوان یک وظیفه همگانی شرعی و قانونی بر آن تاکید کرده‌اند. در پایان، امیدواریم که پی‌گیری و دلسوزی جناب‌عالی در زمینه حفاظت از محیط‌زیست و حرکت در چارچوب توسعه پایدار استان (که بارها در نشست‌های صمیمانه خود با کنشگران محیط‌زیست بر آن پافشاری کردید)، بتواند امید جدیدی بر اندیشه پایدار و متعهدانه در این سرزمین باشد که بی‌گمان پشتیبانی مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد را نیز به‌دنبال خواهد داشت.

با سپاس فراوان
شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست و منابع طبیعی استان گلستان





  31 تیر 1399
بخش : جامعه / محیط زیست
کد خبر: 63605
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام