معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:
واگذاری نزدیک به 628 هزار قطعه زمین برای ساخت مسکن روستایی

تهیه طرح هادی برای بیش از 38 هزار روستا

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اجرای طرح هادی برای بیش از 38 هزار روستای کشور خبر داد و گفت: 97 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار دارای طرح هادی هستند.

به گزارش گلستان فردای ایران (گلستان فردا)ی ایران (گلستان فردای ایران (گلستان فردا)) ؛ محمدرضا شاملو امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان با گرامیداشت ولادت امام زمان (عج) اظهار کرد: تاکنون برای بیش از 38 هزار روستای کشور طرح هادی تهیه شده است و 97 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار کشورمان دارای طرح هادی هستند.

وی با بیان اینکه دوره طرح‎های هادی، 10 ساله است و پس از این مدت باید مورد بازنگری قرار بگیرد، افزود: در همین راستا تاکنون طرح هادی در بیش از 7 هزار و 800 روستا مورد بازنگری قرار گرفته و اجرای طرح هادی برای 18 هزار و 650 روستا صورت گرفته است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: اجرای طرح هادی به دو صورت تدریجی و ضربتی است و در اجرای تدریجی تدریجی طرح هادی از زمانی که ابلاغ و مصوب می‎شود اجرای آن آغاز می‎شود اما اجرای ضربتی کار شامل بهسازی محیط روستایی می‎شود و بخشی از پروژه‎های طرح‎های هادی است.

شاملو اضافه کرد: اجرای ضربتی طرح هادی در 18 هزار و 650 روستا اجرایی شده است که حدود 47 درصد روستاها را شامل می‎شود و در اجرای این طرح‎ها حدود 27 هزار و 689 کیلومتر از معابر روستایی در سطح 155 میلیون مترمربع بهسازی شدند،  حدود 200 میلیون مترمکعب عملیات خاکی برای شبکه‎ معابر روستایی تهیه شده و برای 56 هزار کیلومتر اجرای شبکه جمع‎آوری، هدایت آب‎های سطحی و جدول‎گذاری معابر انجام شده است.

وی با بیان اینکه حدود 8 هزار و 910 مورد احداث بوستان‎های روستایی، ساماندهی گلزار شهدا، ایجاد فضای ورزشی و ساماندهی فضاهای ویژه و مراکز محلات در قالب طرح‎های هادی در روستاها انجام شده است، بیان کرد: همچنین حدود 55 هزار و 200 کیلومتر طول اصلاح شبکه‎های آب آشامیدنی، جابه‎جایی و اصلاح شبکه‎های برق در محدوده‎های روستایی صورت گرفته است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه ما در کنار اجرای طرح‎های هادی فعالیت‎های دیگری در مناطق روستایی داریم که شامل ساخت‎وساز ساختمان‎های عمومی در روستاها اعم از فضای آموزشی، خانه بهداشت، کتابخانه، مسجد، خانه عالم و .. است که تاکنون بیش از یک هزار و 120 مورد از این نوع ساختمان‎ها در روستاها احداث شده است.

شاملو با بیان اینکه بهسازی و احیای بافت‎های باارزش روستایی و معماری بومی روستایی از جمله کارهایی بوده که در قالب طرح هادی عملیاتی شده است، یادآور شد: در همین راستا حدود 3 میلیون مترمربع جداره‎سازی و بدنه‎سازی معابر روستاها انجام شده است.

وی تصریح کرد: سنددار کردن املاک روستایی از برنامه پنج ساله دوم آغاز شده که با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تاکنون بیش از 3 میلیون و 486 هزار واحد مسکونی و تجاری در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر سنددار شدند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه بهسازی و احیای بافت‎های باارزش و گردشگری روستایی از دیگر فعالیت‎های ما در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است، گفت: یکی از فعالیت‎های موثر در اقتصاد روستا که موجب ایجاد اشتغال و درآمد برای جامعه روستایی می‎شود گردشگری روستایی است که طی سال‎های اخیر به این مهم توجه خاصی شده است.

شاملو اضافه کرد: در مجموع بنیاد مسکن از برنامه سوم تاکنون برای 150 روستا طرح‎های ویژه بهسازی و احیای بافت‎های باارزش و گردشگری روستایی را تهیه کرده و این طرح‎ها تاکنون در 100 روستا اجرایی شده است.

وی تأکید کرد: براساس اصلاحیه ماده 36 قانون شوراها، دهیاری‎ها برای صدور پروانه ساختمان باید از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استعلام بگیرند و براساس نظر کارشناسی بنیاد مسکن برای صدور پروانه اقدام کنند که تاکنون به بیش از 2 میلیون و 457 هزار استعلام در راستای ارائه خدمات فنی پاسخ دادیم.

*واگذاری نزدیک به 628 هزار قطعه زمین برای ساخت مسکن روستایی

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون بیش از 627 هزار و 900 قطعه زمین در مناطق روستایی کشور در ساخت مسکن به افراد نیازمند روستایی واگذار شده است. 

شاملو در ادامه به وقوع سیل و رانش زمین در استان گلستان اشاره کرد و افزود: براساس گزارش اولیه پژوهشکده سوانح طبیعی،  63 روستای گلستان شناسایی شده که باید جابه‎جایی و ایمن‎سازی آن مورد بررسی قرار بگیرد که از این تعداد 30 روستا در معرض مشکل آبگرفتگی و حریم رودخانه بوده و  33 روستا شامل 400 خانوار در معرض زمین لغزش، رانش و ریزش‎های دامنه‎ای قرار دارند.

وی ادامه داد: 63 روستای در خطر سیل و رانش نیاز به جابه‎جایی کلی نخواهند داشت و ممکن است در یک روستا مانند «قلعه‎قافه» نیمی از روستا نیاز به جابه‎جایی داشته باشند که ما تلاش می‎کنیم جابه‎جایی به صورت کوچ از یک نقطه به نقطه دوردست نباشد و اولویت ما این است که در صورت وجود زمین مناسب  جابه‌جایی در مجاور روستا و در همان منطقه انجام شود و در صورت فقدان زمین در مجاور روستا، جابه‎جایی در نزدیکترین منطقه به این روستا انجام می‎شود.

  1 اردیبهشت 1398
بخش : اقتصادی
کد خبر: 61816
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام